DAVID KECHLEY: The Walbrzych Project

Americký skladatel David Kechley (*1947 Seattle) je kmenovým autorem výrazné Innovy (viz alba In the Dragon’s Garden, Winter Branches, The Skylark Sings, Ryoanji Duo: Images, At the Edge of the Body’s Night, Colliding Objects a Sea of Stones) a jeho dvojdomý The Walbrzych Project je označován jako „globální vize z polského městečka“. Jméno městečka najdete v titulu, solidním vykonavatelem Kechleyových vizí je Philharmonia Sudeka pod taktovkou Jerzyho Koseka. Obě kompozice, ta kratší čítající něco málo přes osm minut, jsou rozděleny na zvláštní CD; snad je to pro jejich antipódnost. Karasuma (Havran) totiž vznikl na podkladě fragmentů hudebního cvičení v Kyotu a byl prvně v celistvosti veřejnosti předveden v roce 1993.

 

Je to invazivní bystřina, plnozvučně seskrumážená do vířivé melodičnosti, vytutlávaná i rozbíhavě rozevíravá, která se šíří vlnovitě od kolébavosti do bouřlivosti, je plná zásmyků a durdivosti. Symfonická anabáze Wakeful Visions / Moonless Dreams je založena na velice odlišných literárních podnětech. První věta (Whirlwind) je návratem k biblickému Starému zákonu, vyjadřuje odhodlávání i spočívání, rozevlátě prosmyčné, probleskované s námluvnou turbulencí do (s)pádnosti a výkon, provedený s naprostou orchestrální machou, má vnitřní krouživou objímavost. Skladatelův vztah k Japonsku se projevuje v citaci Busonova haiku (Notari Notari), jehož zhudebnění je zmacerovaně vynořivé, plné důvěrné i důvěřivé jemnoznačnosti, imaginativní, vývěrně šířivé i zavíravé do uzounkého čůrku. S dráždivou nastraživostí naopak se rozkolesní scenérie čarodějnic ze Shakespearova Macbetha (Something Wicked), vírumilovná až do grotesknosti. Je rozevíravě námluvná, rozkružovaná i náklepná a vposledku provolněná až do odstírání.  Vrcholem je Marcel Proust (Moments), v jehož jméně Kechley vyjadřuje snové napětí mezi minulostí a budoucností, v jednom zátahu slavnostně i s líbezností (slyš housle!), pohodově i v narážlivé chvatnosti. A tak je tomu v celém (dvoj?)albu: vyvolává obrazivost a emoce, je rozmračně i průzračně zpovídavé až do tenoulinkého odevlátí.

Innova, 2018, 8:10 + 35:20

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *