Harmonia Ensemble: Klasici neklasici nad Bryarsem i Zappou

Alt010_LOGOJestliže si jako první v pořadí přehrajete dvojalbum Fellini – Nino Rota z roku 2007, které mapuje filmovou tvorbu obou osobností v podání formace Harmonia Ensemble, a jestliže znáte takové projekty, jako je The Big Gundown Johna Zorna, s osobitým šarmem uvádějící hudbu Ennia Morricona, možná pokrčíte rameny: je to perfektní, ale tímhle si tento italský soubor měl vysloužit tak značné renomé?
Předhistorie tria Harmonia Ensemble spadá do roku 1990, kdy na festivalu Before and After Silence v italském Montevarchi uváděli kompozice Rogera Ena klarinetista Orio Odori a violoncellista Damiano Puliti s pianistkou Alessandrou Garosi. Manažerovi labelu Materiali Sonori se vystoupení zalíbilo a založení tria jakožto stálého souboru bylo nasnadě. Jeho členové totiž záhy prokázali, že ovládají nejen bezchybně, ale i s osobitým šarmem zahrát nejrůznější předlohy od vlastních skladeb Odoriho přes Erika Satieho po avantgardní skladatele typu Johna Cagea či Karlheinze Stockhausena (především při koncertních vystoupeních). Jednou z prvních albových příležitostí byla trojice kompozic Gavina Bryarse The North Shore, Intermezzo (objednané přímo pro trio) a Allegrasco, jejichž jemná melodičnost, spřízňující minimalismus s jazzovostí byla v tomto provedení umocněna.
11_harmoniaBryars znamená pro Harmonii jeden (snad nejzazší komorní) pól zájmu, ten druhý, inspirovaný dílem Franka Zappy, na sebe nedal dlouho čekat. Na albu Harmonia meets Zappa si přizvali další čtyři hudebníky, doplňující jejich nástrojový part o flétnu, trubku, trombón a fagot, po nástupu čtvrtého člena souboru, bubeníka Paola Corsiho, si na King Kong Concerto už vystačili sami. Kdo sledoval nejrůznější pokusy o zvládnutí Zappova odkazu, ví, jak obtížné bývá vyrovnat se jeho mistrné, chytré a vtipné dryáčnickosti, proměnlivosti a lapidárnosti, aby její alarmující náboj nezplaněl. Harmonia naštěstí Zappu pouze nepřejímala, dávala se jím víceméně inspirovat, přearanžovávala ho, a tudíž se mohla dočkat osobitých výsledků (zajímavějších na King Kongu – zejména zásluhou Alessandry Garosi, jejíž sólové Notes si rovněž zasluhuje pozornost).
Ze škály rozmanitých příležitostí, jimiž si hudebníci zpestřovali svůj základní zájem o perfektní ztvárnění předloh cizích skladatelů, uveďme alespoň album Ulixes, nahrané ve (zprvu zapeklité) spolupráci s cikánským Kočani Orkestarem z Makedonie a s nahloučením osobitých provokatérů La Banda Improvvisa. A rovněž Odoriovu suitu D. D. E. E., což značí Dieci Danze Erotische Eretische, v níž se snoubí odlesky pradávné etruské kultury s kolotáním současného světa. Ať však jde o vlastní tvorbu nebo předlohy skladatelů komorní hudby, projev Harmonia Ensemble může upoutat obojím: smyslem pro vystižení atmosféry kompozic i neklasicizující vstřícností k publiku.

HARMONIA ENSEMBLE VYSTOUPÍ 23. 11. V KAŠTANU
(Bělohorská 150, Praha 6)

Přidat komentář