IAN BODDY & MARKUS REUTER: Outland

DiN, 2021, 40:35

S osobou kytaristy Markuse Reutera se v posledních letech na stránkách UNI setkáváme spíše v jeho progresivní podobě, často obklopeného spoluhráči z okruhu muzikantů široké rodiny King Crimson. My se ale vrátíme o dekádu nazpátek, kdy jsme psali také o jeho kooperaci s anglickým elektronikem Ianem Boddym, se kterým tehdy vydával třetí společné album na jeho labelu DiN. Poskočíme do současnosti, kdy oba pánové předkládají posluchačům už svou osmou studiovou kooperaci (vynechme vzájemné hostování na sólových deskách nebo na albech projektů jedno z nich). Outland je i po letech deskou novou. Zas za to může pandemie, která poprvé oba muzikanty bydlící daleko od sebe nepustila společně do jednoho studia.

Základem desky byly Markusovy dlouhé kytarové nahrávky, které se následně dostaly do péče elektronického parťáka. Ten na původní materiál vyrukoval s historickými syntezátory, nejvíce s modulárním systémem Roland System 100M, se kterým se jal Markusovu hru na jeho signifikantní „dotykovou“ kytaru obrábět. Navíc stanovil další nové pravidlo, že materiál se primárně bude připravovat pro vinylové vydání, což rozmáchlý rukopis dřívějších spoluprací nutil jít německo-britskou dvojici do úspornějších poloh. Možná z toho důvodu se posluchači na Outland nedočkají tak typických progresivně elektronických jízd se sólující kytarou (ParallelsTrails jsou výjimkou), ale dvojice se soustředila spíše na niternější ambientní nálady.

Zatímco úvodní Citadel má hymnicky klenutou melodickou linku mířící někam do nekonečného vesmíru, titulní Outland nebo hned následující Brood se koří zamyšlené kytarové řeči. Ta je lakonická na počet not a spíše se zamyšleně točí v kruhu, jako by se nemohla nabažit unikátní vytvořené atmosféry. Celkově ale Boddy s Reuterem přišli podeváté s deskou, která neopisuje z minulých kolekcí, ale možná i díky novým okolnostem rozvíjí potenciál spolupráce mimo dosavadní rámec.

 

Přidat komentář