Pokud máte pocit, že tvorba současné populární hudby je pouze předvídatelný, dobře spočítaný spotřební útok na běžného posluchače, pak doporučuji vyhledat si druhé album amerického skladatele a zpěváka J. Mamany. Jeho barokně nařasená, aranžérsky hebká hudba je všechno, jen ne spotřební zboží na jedno použití nebo muzak vhodný pro nerušivý zvukový podkres. Dnes již bývalý doktorand studií filozofie na University of Cambridge má naposlouchanou klasiku i významná alba historie populární hudby. Pokud u debutového alba citoval za zásadní inspiraci nesmrtelnou desku Highway 61 Revisited, pak Youngova „Ditch Trilogy“ se svou ponurou atmosférou beznaděje a špinavě černým humorem je duchovním předchůdcem letošního pokračovatele. Už první takty desky, v podobně tklivého houslového intra skladby Genius or Apostle, nemohly být stylovější. J. Mamana má styl, ví, v čem tkví síla dodnes uctívaných popových i rockových alb, a ze stejného materiálu připravuje svoje, oproti vzorům ještě vyšperkovanější opusy. Pokud o některých nahrávkách píšeme jako o barokním popu, u materiálu alba For Every Set of Eyes slovo barokní dvakrát podtrhneme. Autor, multiinstrumentalista, nechal svůj poprockový základ doplnit o party bicích, smyčcového kvarteta a dechových nástrojů, jako klarinetu nebo saxofonu. I téma rozchodu s milovanou osobou, kterému je album částečně věnováno, je potřeba odvyprávět s grácií. Naplno, se srdcem na dlani, ale přesto s jistým odstupem, který dává možnost i ty nejbolestivější valéry doplnit o ironii a humor (i když tu a tam černější povahy). Právě nedbalá, částečně podtržená elegance, se blíží podobně podané tvorbě chorobně elegantního dandyho Neila Hannona alias The Divine Comedy. Mám pocit, že oba pánové by si měli o čem popovídat. O filozofii, historii, hudbě, ale třeba i o dobrodružství partnerských vztahů. Pokud možno v altánu dobře spravovaného parku v blízkosti neogotického sídla. Ale to už možná trochu přeháním. Každopádně pop, který nám J. Mamana už na druhé desce předkládá, nezestárne. Ba naopak.
J. MAMANA: For Every Set of Eyes
Holy Family, 2024, 55:14
