JAKOB BRO: Bay Of Rainbows

Zažít koncert dánského kytaristy Jakoba Broa je meditativní záležitostí a skvěle nám to umožní jeho poslední album s vynikající rytmikou – kontrabasistou Thomasem Morganem a bubeníkem Joeyem Baronem. Ta má po boku svého kapelníka mimořádný úkol: pod jeho rozvážným hráčským stylem nechat pulzovat vnímatelný rytmus, což vyžaduje mimořádnou citlivost ke spodním proudům Broovy hry. V Evropě se v postmoderní době rozvinula svébytná varianta cool jazzu vlivem logické zažitosti vážné hudby, což je dáno akademickou hudební vzdělaností většiny dnešních jazzmanů. Tady se nachází spojnice s hudebním klasicismem, s romantismem či modernějším impresionismem spíše, než s artificiální či jazzovou avantgardou dvacátého století. Tudy jde cesta k nádherným melodickým nápadům, k libozvučným harmoniím. Jakob Bro je autorem všech pěti témat na novince, z toho úvodní Mild zazní na závěr nahrávky ve variantě dokonce o dvě a půl minuty delší (11:17), než je zahrána zkraje. Právě tato skladba mluví o autorově hudbě nejvíce – je obdobou toho, co dělá Bill Frisell s inspiracemi z americké lidové hudby, z country&western music.

 

Melodie Mild by klidně mohla být instrumentálkou hranou na potlachu – samozřejmě s vynecháním improvizačních pasáží. Zatímco Mild má zcela čitelnou melodii, v Red Hook si Bro na kytaře pohrává s tóny – má blíže k Frisellovu „komentování“ hudby, v níž prodlužované zvuky kytary proplouvají, spoluvytvářejí náladu hudby a neurčitě si pozpěvují. Stylově a zpěvností je skladbě Mild silně podobné téma Copenhagen. Téměř „wagnerovsky“ potemněle naléhavé je téma Evening Song. Kontemplativní dojem z nahrávky se rytmicky i zneklidňující náladou vymyká Dug, kdy Bro zvuky kytary prohání přes různé deformátory, o slovo se hlásí elektronika, soundem prolétají – sice osamoceně – až metalové dlouhé tóny, v závěru kontrastně zazní kontrabasové sólo; napínavý a vzrušující moment koncertu. Jakob Bro v roce 2018 získal od kritiků Down Beatu vítězství mezi vycházejícími hvězdami jazzové kytary.

 

ECM, 2018, 47:13

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *