Keith Jarrett/Gary Peacock/Jack DeJohnette: Somewhere

keith_jarretA staří pánové stále hrají jazz. Skvěle, vycházejí z tradice jazzu, z genealogie moderního jazzu, mají v oblibě stan­dardy, a přesto by se nikdo neodvá­žil je zařadit k interpretačnímu main-streamu – to připomínám proto, že mainstream bývá zkratkovitě ztotož­ňován vždy jen s hraním standardů. Klavírista Keith Jarrett (1945) s kon­trabasistou Garym Peacockem (1935) a bubeníkem Jackem DeJohnettem (1942) se sešli z popudu producen­ta ECM Manfreda Eichera v roce 1983 a výsledkem byla dvě alba Standards, Vol.1 a Standards, Vol.2. Pojetí, jaké vnesli do hraní povětšinou mezi jazz-many známých melodií, vycházející především z improvizační chuti Jar­retta, se stalo svébytným stylem, s nímž se zařadili mezi nejvýznam­nější stylotvorná klavírní tria moder­ního jazzu. Novinka byla vydána dva­náct let po jejich předchozím albu Up For It (ECM, 2002) a završila se jí za­tímní řada živých koncertních zázna­mů tria. Vznikla však už v roce 2009 a vyšla k letošnímu třicetiletému vý­ročí činnosti tria. Album je složeno ze šesti standardních titulů. Ve dvou pří­padech je Jarrett propojuje s příbu­zenskými vlastními náměty – Solar Milese Davise s Deep Space a Bern­steinovo Somewhere z West Side Sto­ry (1957) s Everywhere. První pří­pad charakterizuje Jarrettův přístup ke standardům, jak jej známe z kon­certů: improvizací si vytváří vlastní téma (zde pojmenované Deep Spa­ce) a z něj pak odvodí, jakou převza­tou skladbu začne hrát. Právě úžasně fungující muzikantská telepatie mezi touto trojicí muzikantů činí z tak­to pojímaného provedení známých skladeb dobrodružství pro muzikan­ty i posluchače. Improvizace na Solar pak jsou samy o sobě patřičně svo­bodné, zde probíhají téměř deset mi­nut. Dvojici Somewhere/Everywhere naopak otvírá slavná jímavá lyrická melodie, kterou po šesti a půl minu­tách Jarrett rozvede do čtvrthodino­vé improvizace, v níž se časem změní rytmus skladby, celá skladba obživ­ne, změní se celý ráz, který připome­ne hudbu společných začátků Jarret­ta a DeJohnettea v kvartetu Charlese Lloyda na konci šedesátých let – teh­dy se do jejich akustické hudby vkrá­dal rytmický fenomén rockové hudby. Celé „dvojskladbí“ končí postupným ztišováním, pak mohutným výbu­chem potlesku publika a zachech­táním se některého z muzikantů. Ze slavného muzikálu Leonarda Bern­steina si Jarrett ještě vybral Tonight, kterou trio zahraje v živě swingují­cím rytmu, s jednoznačným přizná­ním k bebopovému odkazu. V bo­haté diskografii tria se vyskytuje jen občas, že si Jarrett vybere stejné pís­ně (snad nejčastěji jsou nahrány Au­tumn Leaves, My Funny Valentine či Bye Bye Blackbird), což bývá dáno tím, že některé nahrávky jsou studiové, většina však koncertních. Svěd­čí o bohatosti studnice standardů, o což se zasloužily generace sklada­telů éry swingu a moderního jazzu (jazzové fake books obsahují stov­ky skladeb). Odtud lze donekoneč­na čerpat inspiraci pro vlastní hraní, pro improvizaci a skladatelské nápa­dy, obdobně jako se ve vážné hudbě čerpá z tvorby muzikantů minulos­ti. Z koncertu v Luzernu 11. červen­ce 2009 album ještě zaznamenalo po „jarrettovsku“ uklidňující Perkin­sovo a Pasrishovo Stars Fell On Alabama a v zamyšlené náladě van Heusenovo a Mercerovo I Thought About You. Keith Jarrett ať už sám, s Charliem Hadenem, nebo s tímto triem, geniálním způsobem přenáší přes strhující postmoderní proudy poselství jazzu a moderní populární hudby prvního jazzového půlstoletí do století nového. ECM/2HP, 2013, 65:34

Přidat komentář