Krzysztof Komeda Quintet: Live in Praha 1964

GAD Records, 2022, 70:01

 

Slovy klasika – neuvěřitelné se stalo skutkem! V Polsku vychází koncertní záznam z 2. mezinárodního jazzového festivalu v Lucerně (prvního v Praze, po úvodním v Karlových Varech 1962) ze záznamu Čs. rozhlasu: Komedovo kvinteto 30. 10. a ještě 1. 11. Poláci pražské koncerty považují za nejlepší z festivalových vystoupení kvinteta, včetně předchozí účasti na varšavském Jazz Jamboree. Obsazením bylo hvězdné: Tomasz Stańko – tp, Michal Urbaniak – ts, ss, Jacek Ostaszewski – b, Czeslaw Bartkowski – ds. Pianista Krzysztof  Komeda, v té době byl už uznávaný také jako skladatel scénické a filmové hudby. Snad proto bylo první vystoupení zařazeno do tematického bloku Třetí proud – jako jediní zástupci „zahraničí“. Z dnešního pohledu by bylo lepší mluvit o skvěle zahraném hard bopu, s rozsáhlejšími plochami pro sóla jednotlivých muzikantů a ještě v dostatečném odstupu od freejazzové odvázanosti. Tehdy bylo na MJF zvykem dávat kapelám čas do 40 minut hry, takže každý z těch dvou záznamů obsahuje jen tři tituly. Komedovci uzavírali večer třetího proudu tituly Repetition, Sopia´s Tune a jedním z neslavnějších, dodnes nejhranějších Komedových témat Svantetic. Druhý večer v půlhodinovém setu zazněly písně Roman Two, Alea a Second Ballet Etude. Raritou nahrávky, dnes neslýchané, je uvádění jednotlivých skladeb konferenciérem festivalových vystoupení. Komedova hudba je zvláštní v tom, že – ač hrána v mnoha podobách pozdějšími interprety, baladická či rychlejší, vždy má v sobě zakódovanou lyričnost, magičnost, což respektují všichni spoluhráči, najmě trubka Tomasze Stańka; ten v té době utvářel svůj originální styl zvuku a jeho frázování. Bubeníka Bartkowského jsme také Polákům záviděli a Urbaniak, jak známo, si zahrál i na albu Milese Davise, ale na housle (Tutu). Komedovo vystoupení nijak neodvázalo kritiky a posluchače Lucerny, což svědčí o dobové mentalitě naší jazzové obce, z dnešního poslechu nepochopitelné.

Přidat komentář