Libor Šmoldas: Silver

Podtitul alba objasňuje obsah: Skici stříbrného plátna. Kytarista Libor Šmoldas se už podruhé pustil za dobrodružstvím sólové akustické kytary – po velmi úspěšném albu Blue s písněmi Jaroslava Ježka (New Port Line, 2015) zapátral v notových materiálech filmových melodií z pokladnice české kinematografie swingové éry let 1937 až 1941 a atmosféru písní si ještě ujasnil zhlédnutím příslušných filmů. Už sám Šmoldasův výběr napoví, u kterých dobových skladatelů nacházel hudební perly filmových melodií; především zaujala tvorba Bohuslava Emana Nováčka, skladatele a pianisty swingového bandu E. F. Buriana, z jehož tvorby na albu zní hned šest ze třinácti titulů: nejproslulejší je hitový song Inky Zemánkové Slunečnice z filmu Hotel Modrá hvězda, jsou zde i dvě alternativy Dívky v modrém, a dále Jen pro ten dnešní den a Nečekej Kristiána.

 

Dalšími domácími autory jsou Eman Fiala, E. F. Burian, Josef Stelibský, Jiří Mihule, Roman Blahník na motiv Johanna Strausse mladšího a Ernest Sennhoffer. Šmoldas už na Blue předvedl, jednak že se umí chopit tématu po svém a dokáže si v nich udělat místo i pro improvizace, jednak že jak je mu blízký polyfonní způsob hry, jímž nejen při sólové hře nahrazuje případné spoluhráče v dialogu. Obdobně jako na zmíněném Blue také zde si přizval do tří skladeb spoluhráče. Ve skladbě Sám já chodívám rád Emana Fialy (z filmu Těžký život dobrodruha) jej doprovází vibrafon Františka Krtičky, v Nočním motýlu Strausse a Blahníka hraje na housle Josef Malina (střídající „zdrsnělé“ a libozvučné pasáže) a v Sennhofferově hitu Děkuji, bylo to krásné rozeznívá klarinet Petr Kalfus. Z Burianova Chlupatého kaktusu se stala trampská písnička s typickým způsobem basování. Z Nováčkovy Celý den si zpívám se stal rockový kousek. Šmoldas původní materiál zbavil dobového balastu populární hudby, čímž zvýraznil hudební kvality.

 

Lze se zamyslet, ba je přímo s podivem, že český moderní jazz nezaložil ve své době fake book tuzemských standardů swingové éry, maje k dispozici tolik zajímavých melodií, jež pro filmy vznikly a ve své době byly tak populární.

 

New Port Line, 2019, 54:49

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *