MAGDA DROZD: Songs For Plants

Präsens Editionen, 2019, 31:59

Hudba pro květiny nebo spíše muzika vzniklá na základě zvuků, které rostliny vydávají? Bé je správně. Hudební experimentátorka Magda Drozd předlety zasela tisíc semen Opuncie mexické, rostliny, která když roste v příhodném prostředí, může dorůst až výšky sedmi metrů. Autorčiny výpěstky byly ovšem malými, křehkými a roztřesenými sourozenci stromovitých opuncií. Prostě omezené nepřirozeným prostředím, ve kterém se nacházely.

Magda se rozhodla, že bude rostliny pozorovat nejen vizuálně, ale bude zaznamenávat zvuky, které vytváří v průběhu růstu. Ano, i takové věci dnes přístroje umí zaznamenat. Drásavé zvuky opuncií, ale i Aloe vera nebo stále zeleného keře Kalanchoe beharensis, jsou pouze základním bodem hudební mozaiky, která i přes zvuky rostlin klade základnější otázky: „co je naše identita?, co je realita a fikce?“. Magda Drozd field music záznamy doplňuje hromadou akustických nástrojů a elektroniky.

Úvodní náladotvorná Finger Touching A Stone se opájí mlaskavými zvuky, ale také táhlými tahy houslí. Industriální atmosféru vystřídá následující, jakoby „osichající“ Seven Demons, která je tichým přemostěním, které vyústí v kousek Painkiller, který je znovu dialogem mezi elektronikou, polními nahrávkami a melodickou houslovou linkou. Celá skladba má mnohem strukturovanější podobu retroelektroniky, jak ze soundtracku k filmu Blade Runner nebo prvních nahrávek amerických Black Tape For A Blue Girl. Zbytek desky osciluje od pocitovek, kde autorka nechává „hrát“ zaznamenaný růst rostlin, přes ambientně laděné skladby až k výrazně melodičtějším kusům, kdy v synthwave baladě New Home zazní nejen kytarové vyhrávky, ale také vokál samotné autorky. Experimentální pokračování kolekce zakončí až osudově soundtracková Leave Me a Message plná neznámých dialogů, zvuků strojů a neoklasických smyčcových melodií. Otázkou je, co nám chtěla Magda Drozd svým debutem primárně sdělit. Pochlubit se originálním konceptem postaveným na zvuku rostoucích bylin? Nebo tyto experimenty měly být základem alegorie poukazující na něco „vyššího“? To jsem z myšlenkově i hudebně zajímavého alba prozatím nerozklíčoval. Jdu si ho znovu pustit.

Přidat komentář