V přístavním Hamburku, daleko od bývalého berlínského okruhu, sídlí label, který si v tichosti a s precizní vizí vybudoval jméno mezi nejvlivnějšími nezávislými vydavatelstvími Evropy. Bureau B je jméno, které už od roku 2005 rezonuje především mezi fanoušky krautrocku, elektronické avantgardy, kosmické elektroniky a novovlnného experimentu. Je to vydavatelství, které pečuje o archivní skvosty německé hudební historie se stejným zápalem, s jakým podporuje jejich současné následovníky. Je na čase vyrazit na oslavu do německého přístavního velkoměsta.
Psal se rok 2005, když Gunter Buskies, výrazná postava hamburské hudební scény, která se od roku 1994 pohybovala ve vydavatelských kruzích, načal vedlejší linii k tři roky fungujícímu indie labelu Tapete Records. Ten pojmenoval Bureau B (písmeno B v názvu vydavatelství je zkratkou od „Buskies“). Zatímco Tapete se orientoval na současnou písničkářskou a kytarovou scénu, Bureau B se od počátku vydal cestou experimentu. Dramaturgickou vizí labelu bylo uchovat a znovu objevit dědictví německého hudebního undergroundu 70. a 80. let a propojit ho s moderním jazykem dnešní doby.
Je pravdou, že k této hudbě se label propracoval postupně, kdy první roky vydával reedice více mainstreamové německé produkce, především ze šedesátých let. Tu bychom dnes našli zařazenou pod sublabelem Grosse Freiheit. Někdy v roce 2008–2009 se ale vydavatelství začalo profilovat jako hlavní kurátor reedic Sky Records – legendární značky, která kdysi vydávala jména jako Cluster, Roedelius, Moebius či Michael Rother. Bureau B nepojal znovuvydávání pouze jako cestu k jednoduchému výdělku, ale vdechl těmto nahrávkám nový život. Často ve formě krásně vypravených vinylů s komentáři hudebních historiků, archivními fotografiemi nebo osobními vzpomínkami autorů. Tak se dostaly k posluchačům po letech nedostupné nahrávky Faust, Hans-Joachima Roedeliuse, předčasně zesnulého Wolfganga Riechmanna nebo dvojice Cluster.
Krautrock nebo berlínská elektronická škola není pro Bureau B pouze důvodem k nostalgii. Vedle pečlivě restaurovaných klenotů nabízí i novou tvorbu, která na tradici krautrocku a elektronické avantgardy volně navazuje – a často ji po svém ohýbá a přetváří. Mezi současné umělce patří například Kreidler, Die Wilde Jagd, Qluster (nástupci Cluster), Neuzeitliche Bodenbeläge, Tarwater, Chikiss nebo nové desky Petera Baumanna z legendárních Tangerine Dream. Tato dramaturgická kontinuita je pro label zásadní. Bureau B nevydává hudbu proto, že zní „retro“, ale protože rezonuje stejným duchem jako původní kosmická avantgarda: zvukem, který není ani včerejší, ani zítřejší, ale byl už od svého vzniku v 70. let jaksi mimo čas a prostor.
Velkou porci energie vkládá Gunter Buskies se svými spolupracovníky do kompilačních sérií. Například ta nazvaná Silberland je věnovaná kosmické hudbě let 1972–1986. Jedná se zřejmě o nejucelenější souhrn, který dokazuje, jak široké spektrum stylů se schovávalo pod přístřeškem trochu přezíravě pojmenovaným krautrock – od Faust přes Moebiuse až po Conrada Schnitzlera. Podobně záslužná je také série Kollektion, kde výběry skladeb z katalogu Bureau B připravují významné osobnosti – například Tim Gane ze slavných Stereolab, polozapomenutý synthpopový hitmaker Lloyd Cole nebo taneční veterán Thomas Fehlmann (Sun Electric, The Orb). Díky tomu tak vzniká nejen zajímavý výběr, ale i jakýsi dialog mezi generacemi – kurátorské čtení německé hudební historie skrze oči a uši jejích obdivovatelů.
Label během let přišel i se speciální split singlovou sérií určenou pro Record Store Day, dvojicí kompilací Eins Und Zwei Und Drei Und Vier věnovanou německé experimentálně popové hudbě první poloviny osmdesátých let nebo výběrům Sowas Von Egal na domácí synthwave underground ze stejného časového období. U všech těchto kolekcí platí, že je vizuálně vytříbená, často doplněná o texty odborníků, archivní fotografie, exkluzivní rozhovory nebo dosud nevydaný materiál. Většina alb vychází na 180 g vinylu s kvalitním masteringem a často také digitálně – na Bandcampu nebo streamovacích platformách. Tato pečlivost je zřetelná i v grafickém stylu labelu: decentní, geometricky čistý design, který nechává hudbu mluvit.
Bureau B není pouze „značka“, ale styl práce. Od počátku label funguje i jako hudební nakladatelství a bookingová agentura. Vydaná alba nejsou jen archivními artefakty, ale často spouští nové koncertní aktivity – ať už sólová turné (např. Faust nebo Roedelius), nebo tematické večery, kde se potkávají různé generace elektronických mágů. Například k desátému výročí vydavatelství uspořádal Bureau B několik výjimečných koncertních večerů – v Hamburku, Bruselu, Amsterdamu nebo Londýně – a i zde propojilo minulost se současností v živém dialogu mezi pamětníky a současnou generací inspirovaných muzikantů.
Výraznou, částečně nehudební aktivitou labelu bylo letošní vydání knihy Krautrock Eruption z pera hudebního publicisty Wolfganga Seidela, kterou vydavatelství doplnilo stejnojmennou kompilací. V poslední době se aktivity vydavatelství více soustředí více na vydávání aktuálních novinek. Mezi posledními alby nesoucí logo Bureau B najdeme například nováčka Tobena Piela alias Das Kinn. Jeho elektronika je zřetelně ovlivněna německými novovlnnými předchůdci a svou temnotou jde až někam do gotického hájemství, to Berlínské duo Neuzeitliche Bodenbeläge na druhé desce opustilo z nervního rukopisu ovlivněného Neue Deutsche Welle směrem k bublajícímu boogie a kosmische funku. Jinou kapitolou je návratová deska Petera Baumanna, první po devíti letech ticha. Kolekce nazvaná Nightfall musí potěšit každého fanouška zlaté sestavy legendárních Tangrine Dream, které byl tehdy Peter členem.
Co činí Bureau B výjimečným, je schopnost přistupovat k hudbě minulosti nikoli jako k historickému exponátu, ale jako k živému organismu. Staré pásky nejsou jen vydávány, ale zároveň s tím i znovu interpretovány. V souvislosti s Bureau B zkrátka nemáme co do činění pouze s labelem, který by byl pouze archivem, hovoříme o živoucím organismu reagujícím na současnost – zároveň hluboce zakořeněném, ale otevřeném nečekaným impulsům. Bureau B je zkrátka jakýmsi hudebním institutem bez zdí. Je to label pro všechny, kteří věří, že hudba může být současně výpravná, intelektuální, hledačská i emocionálně podmanivá. A že i ozvěna minulosti může znít jako zpráva z budoucnosti. Přejeme vydavatelství nejméně dalších dvacet plodných let.