Mejdan s Darla Records: 30 let nenápadné podpory nejen indie rockového světa

Americké vydavatelství Darla Records je opakem ctižádostivých nezávislých žraloků, jakými jsou Domino Recordings nebo XL Records. Darla od začátku trpělivě podporuje spíše submisivnější spolky, nejen rockového spektra, ale i elektronické nebo ambientní projekty. K tomu je distribuční sítí pro stovky malých vydavatelství z celého světa. Očekávejme tichý večírek mimo vír velkoměsta s vlídnou, vnímavou rodinnou atmosférou.

Za vlivným vydavatelstvím a distribuční firmou stojí životní partneři James Agren a Chandra Tobey, kteří se seznámili v roce 1982 v San Francisku nejprve jako fanoušci v lokálním obchodu s deskami, aby posléze na sebe narazili i jako redaktoři místní univerzitní rozhlasové stanice KUSF. Cesta k založení vydavatelství nebyla jednoduchá. James si vyzkoušel hned několik obchodních pozic, než převážila láska k hudbě, které se oba ve svém volném čase věnovali. Hned od začátku, to znamená od roku 1994, byla Darla nejen vydavatelstvím, ale i zásilkovým obchodem a velkoobchodní distribucí specializující se na nezávislou scénu. V jednom z prvních rozhovorů pro list Metropolitan dvojice přiznala, že první roky fungování vydavatelství, do kterého společníci vložili 2 000 Euro, nebyly zas tak obtížné. Pomohla mnohaletá rozhlasová praxe. Díky ní měla dvojice podrobně zmapované hudební nezávislé podhoubí, takže první vlastní nosiče byly věnovány tehdejším indie rockovým nadějím západního pobřeží Spojených států. Především první díl kompilace Little Darla Has A Treat For You se stal manifestem scény, kvůli němu se začalo více mluvit i o Darla Records. Není divu, že kompilační série se rozrostla na třicet pokračování.

Vedle indie rocku label začal kvůli spolupráci s podobně smýšlejícími labely jako Cher Doll Records v Seattlu, Fuzzy Box Records v New Jersey nebo Cardinal Records v Tokiu vydávat nové popové objevy. Zásadnějším krokem vydavatelství bylo zaměření labelu ambientním směrem, a to kvůli vzniku sublabelu Bliss Out. Své desky, které často brousily i do vod shoegaze nebo jemné taneční elektroniky, zde vydali například Windy & Carl, Amp, Piano Magic nebo Aarktica. Největším komerčním úspěchem Darla Records bylo ale objevení indie rockerů My Morning Jacket, přičemž jejich druhé album At Dawn z roku 2001 považuje osobně James Agren za jednu z nejoblíbenějších desek historie vydavatelství.

Dalším významným milníkem, o dekádu později, bylo spojení Darla s dvojicí výrazných ambientních osobností – pianistou Haroldem Buddem a bývalým kytaristou Cocteau Twins, Robinem Guthrie. Darla mezi roky 2007 a 2015 vydala řadu sólových nahrávek obou autorů, ale i několik podařených kolaborací. I když pro majitele Darla Records byla srdcovým formátem vinylová deska, přesto už v roce 1996 obchod rozjel plný provoz i v internetovém prostředí. Nejprve jako distribuční síť, v roce 2009 začalo vydavatelství prodávat na svých stránkách hudbu i v digitální podobě. Není divu, že pro své unikátní zacílení a moderní přístup byl label v první dekádě 21. století zvolen řadou magazínů a portálů vydavatelstvím roku. Přesto i dnes Darla Records považuje, i kvůli své distribuční divizi, fyzické nosiče (především vinyly a CDčka) za základ své činnosti.

Přidat komentář