Mejdan s Decca Records

90 let s vydavatelstvím, kterému všichni říkají prvotřídní

Dobrým vkladem pro dlouhověkost hudebního vydavatelství, byl fakt, když otec zakladatel byl nejen nadšencem do muziky, ale především schopným obchodníkem. Angličan Edward Lewis, narozený v roce 1900 v Derby tyto podmínky splňoval. Jeho firma Decca Records Ltd. od začátku fungování byla důležitým hráčem na hudebním trhu. Devadesátku slaví okázale a má proč. Ostatně, ještě před odjezdem na opulentní mejdan si pojďme shrnout bohatou, devět dekád trvající historii, v krátkém profilu.

 

Na začátek příběhu se musíme vrátit až do roku 1832, kdy Henry a Josiah Solomonovi založili v Sheffieldu manufakturu na výrobu domácích potřeb, která díky Barnettu Samuelovi přibrala v roce 1861 i filiálku na výrobu hudebních nástrojů.  Přibližně v době, kdy Evropu zachvátila první světová válka, firma přibrala do výroby i přenosný gramofon a brzy se stala největším hráčem na londýnském trhu. Ovšem už deset let poté majitelé měli za to, že trh je nasycen a rozhodli se firmu prodat. Příležitosti se tehdy chopil ambiciózní 28letý finančník Edward Lewis, který uvedl Decca na burzu a už brzy dvacetinásobně zvýšil hodnotu firmy. „Uvědomte si, že jsme tehdy byli společnost vyrábějící gramofony, ne gramofonové desky. Takže jsme byli něco jako firma vyrábějící břitvy, nikoli spotřební žiletky,“ přirovnával začátek fungování Decca majitel o mnoho let později. Druhým zásadním krokem ke vzniku vydavatelství bylo pohlcení chřadnoucího výrobce „nerozbitných desek“ Duophone Company. Sloučením výrobce gramofonů i nosičů k přehrávání vznikla nová společnost – The Decca Record Company Ltd., psal se 28. únor 1929. Plánovaný ambiciózní vstup na trh byl zabrzděn nastupující ekonomickou krizí, které Decca vzdorovala taktikou sázení na silné tehdejší interprety (např. vyhledávaného kapelníka Jacka Hyltona) a nižší ceny, než za které prodávala nosiče konkurence. Pět let po vzniku labelu zajistil Lewis větší stabilitu vydavatelství spojením s americkou značkou Brunswick. Dohoda přinesla evropskému posluchači nahrávky takových amerických es, jakými byli Al Jolson, Cab Calloway, Mills Brothers, Boswell Sisters nebo Bing Crosby. Naopak díky spolupráci se na americký trh dostaly britské hvězdy včetně George Formbyho, The Band Of The Grenadier Guards nebo Charlese Halla. Přesoceánská spolupráce přesto přinesla hromadu problémů, a tak se Edward Lewis rozhodl zjednodušit situaci založením americké pobočky Decca Records. Ani netušil, o jak prozíravý krok směrem k blížícím se problémům s přicházející druhou světovou válkou se jednalo. Vždyť už v roce 1939 každá třetí prodaná deska na severoamerickém kontinentu měla etiketu tohoto vydavatelství. To znamená 139 000 desek denně! Aby ne, když z desek zněla hudba The Andrews Sisters, Binga Crosbyho nebo Billie Holiday. Není divu, že se Decca stala podstatnou součástí major seskupení. Nejprve v roce 1952 Universal-International, poté v roce 1956 MCA a nakonec v roce 1962 Universal Music Group. Vraťme se ale do válečných let na britské ostrovy. Továrnu Decca trefila v roce 1943 bomba Luftwaffe, stejně tak odnesla německé bombardování i vila Edwarda Lewise. Nedostatek materiálu donutil vydavatelství k nezvyklé nabídce. Decca nabídla nové šelakové desky zákazníkům se slevou, když přinesou na oplátku staré kotouče, které už doma nevyužijí. Nahrávací technici Decca, především Arthur Haddy, navíc pomohli britské armádě k vylepšení odposlouchávacích a navigačních přístrojů. Tyto vynálezy zpětně pomohly gramofonovému průmyslu. Šelakové desky na 78 otáček byly vyměněny za asfaltové kotouče s 33 1/3 otáčkami, odposlouchávací výzkumy pomohly zlepšit kvalitu nahrávání technologií Full Frequency Range Recording (FFRR), následně Decca přichází se stereofonním nahráváním. Díky těmto technickým novinkám jsou nahrávky, především vážné hudby, na špičkové zvukové úrovni. V oblasti vážné hudby ostatně zůstalo jedinečné renomé Decca Records až do dnešních dnů.

 

Nejen klasikou je ale label živ. Americký label odpálil rock’n’rollovou horečku singlem Rock Around The Clock Billa Haleyho & His Comets. V polovině 60. let to bylo právě toto vydavatelství, které evropskému posluchači zprostředkovalo nové nahrávky Chucka Berryho, Johnnyho Cashe, Eddie Cochrana, Buddyho Holly, Jerry Lee Lewise nebo Bo Diddleyho. Na druhou stranu Decca se ve stejné době rozhodla místo začínajících The Beatles podepsat dnes zapomenuté Brian Poole and The Tremeloes. Upláchnutí liverpoolské party si brzy manažeři kompenzovali upsáním The Rolling Stones. Vedle nich stejný label vydával desky The Moody Blues, začínajícímu Davidu Bowiemu nebo Ten Years After. Roky hojnosti ale vystřídala další krize ve fungování vydavatelství. Altantic Records si pro evropskou distribuci svých titulů vybralo nového partnera – PolyGram a díky ztracené dominantní pozici na trhu label přišel o řadu svých koní (včetně The Rolling Stones). Edward Lewis prodává v roce 1979 Decca Records holandskému molochu PolyGram a pár měsíců poté, 29. ledna 1980 umírá. Konec sedmdesátých let se nesl ve znamení vstupu nových nezávislých labelů na hudební scénu, ale i v mnohem zaplněnějším rybníku se umí Decca pohybovat. Vydává úspěšné popové kapely Bananarama, Bronski Beat, The Communards a Fine Young Cannibals, v novém tisíciletí pak například Gregoryho Portera, Seala nebo nejnověji mladičkou norskou zpěvačku Auroru nebo rockové The Lumineers. Nesmíme zapomínat na silné sublabely Decca – Decca Classics, kde vydával většinu své kariéry Luciano Pavarotti nebo Andrea Bocelli. Velmi silnou pozici, především na americkém trhu, měl do roku 1999, kdy jeho činnost byla ukončena, label MCA Nashville, sublabel, který vydával žánrové hvězdy typu Dolly Parton nebo Mark Chesnutt. I když sám je pouze součástí kolosu Universal Music, má pod sebou labely Deutsche Grammophon, Verve, Blue Note nebo Concord. I z toho titulu jsou letošní oslavy 90 let fungování vydavatelství nepřehlédnutelné. Vydavatelství vypravilo reprezentativní knihu mapující celou historii vydavatelství, label připravil na speciálních stránkách www.decca90.com podcastovou sérii, která se věnuje klíčovým singlům vydavatelské historie, samozřejmostí jsou reedice slavných alb vydavatelství a další vychytávky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *