Mejdan s Ed Banger Records: 20 let úspěchů (nejen) francouzského houseu

Taneční scéna je neustále se proměňující prostředí. Málokterý element má šanci v něm přežít delší dobu. O to pozoruhodnější je příběh francouzského vydavatelství Ed Banger, které se v letošním roce dožívá ve zdraví dvaceti let fungování. Pierre „Pedro“ Winter alias Busy P narozeninovou párty svého labelu sice uspořádal už v březnu, to nám ale nebrání podívat se na výjimečný příběh tohoto vydavatelství blíže.

Vraťme se na začátek do roku 2003. V jakém stavu se taneční scéna nacházela? Prudce stoupala na vrchol popularity. Měla už své hvězdy jako Underworld, Goldie, Prodigy, Orbital nebo Leftfield, skrze tranceové protagonisty jako Roberta Milese nebo Paula van Dyka se původně undergroundové hnutí dostávalo do hudebního mainstreamu. Horolezeckým příměrem vystoupaly nejtěžší pasáže ze základního tábora, uchytily se na náhorní plošině, ale zcela evidentně potřebovaly k dalšímu postupu výše další energetické injekce a personální posily. A zde načínáme příběh dnešního oslavujícího vydavatelství. Doposavad se většina impulsů na scéně odehrávala na britských ostrovech a i díky postupnému nárůstu drum’n’bassu, garage nebo dubstepu nic nenasvědčovalo, že by se situace měla nějak výrazně měnit. Jenže už v roce 1997 vydala do té doby neznámá francouzská dvojice Daft Punk album Homework, které britský taneční časopis Muzik označil za „jedno z nejzásadnějších debutových alb poslední doby“, a stala se tak domácím věrozvěstem věcí budoucích. Projekty jako Stardust nebo Cassius natočily další výrazné hity v podobném stylu jako Daft Punk, to znamená, že svou tvorbu zcela otevřeně napájeli ze zdrojů zlaté éry disca, funku a amerického houseu. Na scéně sice už několik let operovalo vydavatelství F Communications Laurenta Garniera, to ale i přes veškerou snahu stálo i po letech za mainstreamovými branami. V roce 2002 tedy přišel manažer Daft Punk Pierre „Pedro“ Winter, v hudební branži známý jako Busy P, s nápadem na vlastní vydavatelství. To, pojmenované Ed Banger records, přičlenil do svého manažerského impéria Headbangers Entertainment. Hned první kroky vydavatelství byly více než úspěšné. Po prvním singlu Mr. Fleshe přišlo osudové setkání s mladíčky Justice, jejichž talent byl nezpochybnitelný. Never Be Alone, jejich remix anglické rockové kapely Simian, který byl původně vytvořen pro soutěž jedné pařížské rozhlasové stanice, se stal základním kamenem moderního francouzského elektra. Šílenství, které se okolo dvojice rozpoutalo po vydání debutové desky(Cross) v roce 2007, poté opanovalo celý svět. Předtím si ale Ed Banger vychutnal ještě několik výrazných úspěchů. První přišel v roce 2005, kdy Pedro představil světu několik tanečních hitů Sebastiana Akchoté alias SebastiAna. Ten přišel nejprve s nabídkou nezajímavých hip-hopových smyček, teprve když následovala řada výrazně nadějnějších elektronických beatů, spolupráce se rozeběhla na plné obrátky.

Taneční scéna je neustále se proměňuj . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář