Mejdan s Fat Wreck Chords

Nechtějí mít nic společného s autorskými organizacemi, podepisují smlouvy s kapelami pouze na jednu desku a vůbec dělají spoustu věcí jinak, než jak radí marketingové příručky. Přesto se label Fat Wreck Chords bez potíží protloukl třemi turbulentními dekádami hudební historie a má velké plány směrem do budoucna. Vzhůru na skejtu do slunné Kalifornie. Tenhle mejdan bude v punkově hardcoreovém duchu.

Kapelu NOFX už léta považujeme za jednu z legend punkrockové historie. V roce 1990, kdy dnešní vydavatelský příběh začíná, to byla ještě poměrně neznámá čtveřice spolužáků z vysoké školy, která měla venku dvě elpíčka. Producentské a vydavatelské spojení s Brettem Gurewitzem z Bad Religion respektive Epitaph Records nabízelo kapele poměrně pohodové prostředí, které se rozhodl zpěvák a basák NOFX Michael Burkett alias Fat Mike vytvořit pro nadějné kapely potloukající se okolo něj bez možnosti cokoliv vydat u chápavého a především nadšeného vydavatele. Založil tedy se svojí přítelkyní Erin Kelly label Fat Wreck Chords (vyslovuje se podobně jako Fat Records), a tato dvojice vede pevnou rukou label i v dnešních dnech.

„Měli jsme štěstí na první upsané kapely,“ přiznal Fat Mike před dekádou v rozhovoru pro Tribal Area. „Jak Lagwagon, Propagandhi, No Use For a Name, 88 Fingers Louie, Face to Face, tak i Strung Out, všechny byly úspěšné,“ vyjmenoval základ diskografie vydavatelství. A tak po dvou letech, kdy operovali z kuchyně, ve které měli kopírku, hi-fi soustavu a telefon s faxem, se přesunuli do vlastní kanceláře a opustili svá tehdejší zaměstnání. Mike přestal prodávat ženské boty v otcově obchodě nebo rozvážet léky do lékáren a Erin sekla s prací v PR agentuře. „Od začátku jsme měli jasně rozdělené úlohy. Mike podepisoval kapely, byl s nimi v přímém kontaktu a já se starala o denní běh vydavatelství. Bylo to tak nutné, protože Fat Mike byl s NOFX často na turné,“ prozradila před pár lety Erin v rozhovoru pro portál Bandcamp.

Rok 1994 byl rokem boomu punkrocku. Green Day a The Offspring vydali svá přelomová alba u major labelů, o výraznou pozornost si řekly i desky Bad Religion, Rancid a NOFX vydávající u Epitaph. Se zlou se nepotázal ani label Fat Wreck Chords, který náhle začal vydávat milión desek ročně. Z nedávno ještě domácího labelu bylo vydavatelství s řadou poboček po světě a celkem sedmnácti zaměstnanci. Do rodiny Fat Wreck se začlenili další výrazní nováčci jako například Good Riddance, Bracket nebo Me First And The Gimme Gimmes. Většina z nich dodnes vydává své desky u svých objevitelů. Je to o to zajímavější, že label se stále drží filozofie upisování kapely pouze na vydání jedné desky. „Against Me! byli jednou z mála kapel, které jsme upsali na dvě desky, protože jsme do nich vrazili poměrně dost peněz. Po vydání debutu se o ně začala přetahovat velká vydavatelství. Náš právník mi říkal – mají pro nás natočit ještě jednu desku! – ale když jsem viděl, že by rádi vypadli, tak jsem vydal pokyn, aby si šli, když po tom tolik touží,“ prozradil u příležitosti 25 let fungování labelu Fat Mike v rozhovoru pro portál Consequence Of Sound.

Nechtějí mít nic společného s autorsk . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář