Mejdan s Kompakt

Elektronickou taneční hudbu dlouhodobě reprezentuje na evropském kontinentu jen několik značek. Jednou z nich je i německý label Kompakt, který v letošním roce slaví čtvrtstoletí činnosti. Dnes se podíváme na kolektivní dílko skupiny nadšenců, které ustálo několik krizí a dnes je nadále jistotou nejen milovníků rytmické elektronické hudby. O tom si budeme povídat s jednou s klíčových postav vydavatelství, producentem, DJem, remixérem a především výkonnou silou Kompakt impéria, Michaelem Mayerem. Do Kolína (nad Rýnem) se tedy tentokrát nevydáme za medvědy, ale za minimalistickou elektronikou.

 

Jak k tomu došlo, že se majitelé obchodu s hudbou Delirium stali zakladateli nahrávací společnosti?
Ve skutečnosti to ale bylo všechno naopak! Moji partneři – Jürgen Paape a Reinhard Voigt – už měli nějaké své labely a vydávali muziku ještě předtím, než jsme obchod v roce 1993 otevřeli!

Co vás tedy vedlo k založení Kompakt impéria?
V druhé polovině devadesátých let bylo stále obtížnější vysvětlovat, co všechno děláme. V té době jsme vedli několik vydavatelství, provozovali jsme několik record shopů, taneční večírky – všechno pod různými jmény. V jeden moment jsme se rozhodli shromáždit všechny naše aktivity pod jednu střechu. Jméno Kompakt byl logickou volbou.

Většina nezávislých vydavatelství začala jako činnost jednoho muzikanta nebo fanatika do hudby. V Kompaktu to bylo jiné, že?
Kompakt byla entita zaštítěná společným úsilím, někdo to nazývá rodinným podnikem. Když pak vrcholila kreativní exploze taneční hudby v druhé polovině 90. let, nabídli jsme spřáteleným labelům z Kolína nad Rýnem jako Areal, Traum/Trapez nebo Karaoke Kalk být běžnému posluchači více na očích.

Jak těžké bylo/je dělat důležitá rozhodnutí uvnitř Kompaktu, když vás ve firmě funguje hned řada výrazných osobností – zakladatelů? Kdo rozhoduje, co nakonec Kompakt vydá?
V prvních letech byla všechna A&R rozhodnutím na bedrech Wolfganga Voigta a mých. Tehdy nám vůbec nedocházelo, podle čeho se máme rozhodovat o (ne)vydání nosiče. V určitý moment se Wolfgang začal soustředit na další aktivity především uvnitř firmy, takže rozhodnutí o vydávání desek spadlo na má bedra. Tedy až na sérii Pop Ambient, na kterou Wolfgang stále dohlíží. Za poslední dekádu jsem společně s přítelem a ředitelem labelu Jonem Berrym zodpovědný za všechny vydané nosiče.

V rozhovoru pro portál Resident Advisor jsi tvrdil, že pro Kompakt bylo vždy důležité „identifikovat se navenek jako německé vydavatelství“. Proč?
Nepamatuji si přesně kontext celého rozhovoru, ale tuším, že jsem chtěl říct, že naším cílem bylo odlišit se od jiných techno center, jako jsou New York, Chicago, Detroit, Londýn nebo Paříž. Pro nás je důležité, že nekopírujeme styl jiných. I z toho důvodu často používáme německé tituly nosičů, případně německé texty skladeb. I já se celou svoji kariéru tituluji občanským jménem místo toho, abych svou identitu skryl za anglickou přezdívku à la DJ Powerfader. Je to autentické a přidává to našemu snažení regionální nádech, který může být pro leckoho exotický nebo zábavný.

Na začátku jste vydávali především vinyly. Kdy jste začali vydávat CD?
Prvním albem vydaným byla CD kompilace nazvaná Köln Kompakt 1. Od té doby pravidelně na CD vybrané tituly vydáváme. Ačkoli se tento formát chystá zmizet, já osobně ho mám rád. Zvláště ambient je žánr, který je přímo předurčen pro CD nosič…. můžete, na rozdíl od vinylu, zůstat na pohovce po celou délku reprodukce alba…

Na portálu Discogs je možné najít více než 10 sublabelů vydavatelství Kompakt. Jak to s nimi vlastně je?
Musím přiznat, že náš profil na Discogs je ve velkém chaosu. Některé zde udávené nosiče jsme například nevydali, pouze distribuovali. Dnes máme pouze jeden funkční sublabel, a to Kompakt Extra vydávající sérii nosičů Speicher určenou čistě pro taneční parket. Hlavní label není žánrově omezen. Sublabely Kompakt Pop a Pop Ambient už nejsou aktivní, protože jsme všechny sem původně směřované nosiče rozřadili do zbývajících dvou labelů.

Jak důležité pro label jsou série Total nebo Pop Ambient?
Beru je za jistý druh školní ročenky. Poskytují totiž dokonalý přehled o tom, o čem byl ten konkrétní rok. Díly Total jsou určeny hlavně těm, kteří nedokážou držet krok s naším hektickým vydáváním singlů. Snaží se vybrat ty nejlepší ukázky z končícího roku plus k nim vždy přihodí pár exkluzivitek Kompakt rodiny. Pop Ambient je pak něžně elektronickým indikátorem přicházejících Vánoc. Mám rád ten čas, kdy venku začíná být ošklivo, vy jste doma a v teple posloucháte nový Pop Ambient s kouřícím šálkem čaje v ruce. Pro mne se tento okamžik stal doslova rituálem.

V jednom rozhovoru se Wolfgang Voigt zmiňuje, že roky 2007 a 2008 byly pro label velmi těžké. Co se dělo?
Byli jsme uvězněni uprostřed tří krizí. První přišla ta celosvětová, hospodářská. Tu následovalo rostoucí hudební pirátství. A nakonec jsme utopili slušný obnos peněz v našem novém mp3 shopu. Tehdy jsme přímo před očima sledovali skon několika distribučních partnerů, celý obchod s hudbou se změnil doslova v minové pole. Je to svým způsobem zázrak, že stále fungujeme.

Byli jste průkopníky v prodávání hudby v digitální podobě, ale po několika letech jste svůj mp3 shop zavřeli. Proč? V mnoha rozhovorech dnes majitelé nahrávacích společností přiznávají, že právě příjem z digitálního prodeje a streamingu tvoří většinu jejich příjmů.
Je pravda, že i pro nás se staly digitální platformy naším nejdůležitějším zdrojem příjmů. Když jsme začali s Kompakt mp3 shopem, byli jsme první německou společností, která se do tohoto byznysu vrhla. Problémem bylo, že toto nebyla (a dodnes není) naše srdeční záležitost. Nedali jsme do tohoto projektu tolik úsilí, jako kdybychom mu bezvýhradně věřili. Třeba já, když už si digitální tracky pouštím, dávám přednost souborům s vysokým rozlišením. Zato my v Kompakt shopu prodávali tracky pouze ve formátu mp3. Nakonec u nás převládlo přesvědčení, že je na scéně více mnohem kompetentnějších lidí v této branži a náš mp3 shop jsme zavřeli. Neuronili jsme kvůli tomuto kroku jedinou slzu.

Co vám pomohlo krizi před 10 lety překonat? Objevení nováčků The Field a Guie Boratta? Nebo něco jiného?
Tohle byl určitě pozitivní moment. Zásadní důvod přežití Kompakt byl ale v semknutosti a oddanosti našeho týmu. Všichni, majitelé i zaměstnanci, jsme v ten moment napnuli veškeré své síly, abychom krizi překonali. Určitá míra skromnosti a odpovědnosti situaci také pomohla. Label mohl v určitých fázích dvacetileté historie více růst, ale my jej drželi vždy ve střízlivé, akceschopné velikosti. To byl třetí moment, který nám pomohl krizi překonat.

Jaký se liší Kompakt z roku 2008 už Kompaktu v současnosti?
Řekl bych, že duše labelu se příliš nezměnila, na rozdíl od celého hudebního průmyslu. Mnohem drastičtější změny navíc proběhly na samotné elektronické scéně. Dnes v ní vládnou ostré lokty a situace se každým dnem přiostřuje. My se v tomto mumraji snažíme plavat tak, abychom mohli být hrdí na námi vydávanou hudbu. Snažíme se chránit integritu Kompakt světa a připravovat našim umělcům ten nejlepší servis. Víme, že na nás spoléhají.

Co plánuješ do budoucna?
Přijet do Prahy! Je to neuvěřitelné, ale nikdy jsem v Praze nehrál, ani ji nenavštívil jako turista. Přitom jsem velkým fanouškem vaší televizní produkce pro děti a nadšeným obdivovatelem Franze Kafky. Navštívit Prahu je můj dlouhodobý sen. Tak snad jednou vyjde!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *