Mejdan s New West Records

Tenhle label nemohl být úspěšný nikde jinde, než ve Spojených státech. New West Records od roku 1998 neustále expanduje, aby v letošním roce oslavil dvacet let fungování v prominentním postavení lídra americana scény. Za úspěchem vydavatelství stojí dvě mimořádně talentované osobnosti – zakladatel Cameron Strang a současný šéf George Fontaine. Příběh obou těchto osobností bude středobodem dnešního prérií vonícího mejdanu.

 

Znovu na začátek musíme zopakovat, co už jsme konstatovali v našem seriálu několikrát. Vedle obchodního talentu je pro vedení indie vydavatelství potřeba maximální míra nadšenectví. „Na škole jsem strávil spoustu času rybolovem a všemi těmi věcmi, které dělají lidé na Západním pobřeží. Vedle toho jsem ale nevynechal jedinou příležitost, abych navštívil nějaký zajímavý koncert,“ zdůraznil před několika lety letos 49letý zakladatel New West Records Cameron Strang pro portál Music Business Worldwide. „Vedle adorace hokeje jsem měl starý Volkswagen ʻ71, se kterým jsem objezdil San Francisko, Seattle, San Diego a další destinace, abych se podíval na vystoupení kapel, které mě bavily. Tehdy mi to přišlo úplně normální, když se ale ohlédnu nazpátek, byl jsem v téhle činnosti široko daleko jediný,“ přiznává s odstupem času.

 

Tak či onak, v roce 1998 založil label ještě jako student práv. Školu sice dokončil, ale už tehdy věděl, že se touto činností nebude v budoucnu živit. Čtyři roky tvořil label jen on sám. Musel se tedy postarat o všechny činnosti, které s vydáváním alb souvisejí. Od produkční práce ve studiu, sjednávání smluv až po finální prodej alb. Naštěstí si vybral segment, který v sobě skrýval velký potenciál – americana hudbu. S mottem „label pro skutečné muzikanty hrající poctivou muziku“ prvního upsal tradicionalistu, zpěváka a hráče na mandolínu Stephena Brutona, indie rockery The Kelley Deal 6000 nebo delikátního folkového sólistu Bocephuse Kinga. Rozkročení od začátku sympatické, navíc díky opatrnému navigování labelu a krachování zavedených značek ve stejné době, se z outsidera brzy stal výrazný žánrový hráč na trhu. Ba co víc, netrvalo dlouho, a New West se pyšnil přelomovými deskami Stevea Earlea, Dwighta Yoakama, mladíčků Drive-By Truckers nebo country&western superskupiny The Flatlanders. Na pár desek k sobě přivábil i takové ikony, jako jsou Kris Kristofferson, Mark Eitzel z American Music Club nebo John Hiatt.

 

Situace na trhu přihrávala do náruče ambiciózního labelu zlatodol několika vydavatelství ve velmi špatné kondici. Takto se New West začal věnovat umělcům rozpadajících se stájí Doolittle Records, bluesového domova Antone’s Records nebo tradičního rockového hájemství Watermelon Records. Léta stabilní folk/country/rocková scéna se začala přeskupovat, čehož Strang dokonale využil. „Jednou jsem v restauraci na obědě potkal Stephena Brutona. Povídali jsme si o muzice a já zjistil, že produkoval řadu alb, která mám opravdu rád. Třeba některé desky skvělého texaského zpěváka Alejadra Escoveda. Stali jsme se přáteli a já mu pomohl s vydáním sólovky. Jindy jsem si vzpomněl na báječný koncert Delberta McClintona, který jsem viděl v roce 1991 na jazzovém festivalu ve Vancouveru. Uvědomil jsem si, že o něm dlouho nebylo slyšet, a tak jsem ho kontaktoval s nápadem, že bych mu rád vydal desku. Nejdřív si mysleli, že jsem nějaký blázen, ale pak Delbert o mé nabídce pověděl svému kamarádovi Stephenu Brutonovi a ten New West Records vychválil do nebe. Delbert tedy nakonec mou nabídku přijal, natočil desku, které se prodaly statisíce kusů a získala cenu Grammy. Nikdy nevíte, kdo koho zná a kdy se vám bude ten který kontakt hodit,“ uzavřel vyprávění šéf labelu pro portál Music Business Worldwide.

 

Cameron navíc posílil svou pozici založením Southside Publishing. Agentura se začala věnovat nadějím napříč žánry, kdy jedním z největších úlovků byl později výrazný Bruno Mars nebo už žánrově příbuznější Kings Of Leon. Právě s pohlcením vydavatelství Doolittle Records se do struktur New West infiltroval jeho spolumajitel George Fontaine. I jeho dětství je poznamenáno silnými stigmaty hudebního charakteru. Koncerty Jamese Browna a The Allman Brothers Band vnímá jako iniciační zážitky, bez kterých by nebyl tím, čím je dnes. Brzy se stal výraznou personou vydavatelství, které si zapsalo další úspěchy. Po letech převzalo otěže vydávání nahrávek slavného televizního hudebního pořadu Austin City Limits, dostalo se tak k unikátním nahrávkám koncertů Johnnyho Cashe, R.E.M., Jerryho Lee Lewise a dalších, a hned si připsalo zisk dalších cen Grammy. V roce 2010 dostal Cameron Strang nabídku stát se generálním ředitelem Warner Music, a tak o rok později přebírá otěže fungování labelu právě George Fontaine. Dnes má label několik kanceláří po celých Spojených státech, několik desítek zaměstnanců a ročně vydává několik desítek alb. V poslední době se postaral o vydání desek Toma Morella, Ray Daviese, Vice Chesnutta nebo Alice Coopera.

 

V letošním roce New West Recorda vydají nejméně dvacet desek. V lednu načali účet novou kolekcí živelných americana originálů The Ben Miller Band, kteří nedávno znovu koncertovali v Praze (svým „mudstompem“, jak hudbu, kterou produkují, nazývají, rozsekali pražské Café v lese). Pokračovali s rebelkou Caroline Rose, která k dosavadním country vlivům přihodila i elektroniku a přímočaře poprockové spády. Trojice Naked Giants zase na debutu proťala alt-rockové spády Pixies s tradicí Toma Pettyho nebo Neila Younga. Velice tradiční materiál připravili další mladíci Cicada Rhythm i navrátivší se kvinteto American Aquarium. Zajímavou novinkou je také spojení Josepha Arthura (Fistful of Mercy, RNDM) s bubeníkem R.E.M. Peterem Buckem v poprockovém duu Arthur Buck. Především americká scéna pak netrpělivě čeká na nové album bluegrass folk punkáčů Drive-By Truckers nebo psychedelií políbených rockerů All Them Witches. A to nemluvím o připravovaném vánočním albu Rodneyho Crowella nebo živáku Johna Hiatta. Co se týče oslav, na stránkách si můžete koupit k oslavám vydaný luxusní vinylový box toho nejlepšího, co zde vyšlo, na pěti červených asfaltových kotoučích, výroční trička a řadu limitovaných edic slavných alb labelu ve speciálních reedicích. Velké oslavy se také konaly v rámci slavného SXSW festivalu v Austinu, odkud se tradičně rekrutuje velké množství hudebníků vydávajících na New West Records. Budoucnost tohoto labelu se zdá být růžová. Vždyť hudba, kterou label vydává, nepodléhá sezónním aktuálním trendům. Ba naopak. Je tak tradiční, že se znovu dostala do módy. Klobouk dolů!

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *