Mejdan s Projekt Records: Snění s temným podtónem

Jen málokdo je ochoten nechat nahlédnout pod pokličku svého podnikání tak jako Sam Rosenthal, šéf amerického labelu Projekt Records. Přesto mu mimořádně otevřená taktika vyšla, vždyť v letošním roce slaví 35 let fungování vydavatelství rozkročené mezi goticky stylizovaným nápřahem a ambientním sněním. Je nejvyšší čas vyrazit za Samem do Portlandu.

Začátek je mírně klišovitý, tak ho shrneme čistě telegraficky. V roce 1983 se hudební nadšenec Sam Rosenthal dá do tvorby fanzinu a podomácku tvořených kompilací místních umělců, aby ho láska k hudbě dohnala až autorské tvorbě. Ta desítka dnes již nesehnatelných kazet, které Sam do roku 1989 vydal, byla pouze předehrou pro prudkou expanzi, která nastala v několika následujících letech. „V roce 1988 jsem dostudoval a začal pracovat jako počítačový grafik. Nikdy jsem si nemyslel, že Projekt bude mým zaměstnáním. Po nějaké době jsem si dovolil vydat pár alb labelu na CD nosiči díky dobrému platu, který jsem pobíral jako grafik. Nicméně brzy bylo čím dál těžší skloubit práci na labelu s mým původním zaměstnáním. Práce mě někdy odvála z města na dva až šest týdnů, což v předinternetové době znamenalo, že jsem se nemohl vydavatelství vůbec věnovat,“ vysvětluje Sam Rosenthal, jak se dostal ke kruciálnímu bodu, kdy se rozhodovalo o jeho profesní budoucnosti. „Pokud jsem se chtěl věnovat hudbě a vydávání, musel jsem opustit výborně placené místo a začít se věnovat Projekt na plný úvazek. To bylo kolem roku 1991/1992. Tehdy jsem začal spolupracovat s Lycia a Love Spiral Downwards. Dohromady s Black Tape For A Blue Girl se všem těmto projektům výrazně dařilo, takže už nebylo cesty nazpátek.“ Dodejme poznámku, že Black Tape For A Blue Girl je kapela, kterou dodnes Sam vede a tvoří nedílnou součást Projekt Records rodiny. Projekt se stal nejen důležitým labelem na severoamerické scéně (mezi důležité zde vydávané kapely můžeme řadit Eden, Human Drama nebo Autumn’s Grey Solace), ale také významným distributorem žánrové hudby, především evropské provenience. Velmi brzy se nečekaně ke gotice přimkly i projekty z ambientního ranku jako Vidna Obmana, Alio Die, Forrest Fang nebo Erik Wøllo. „Téměř všechny mé rané nahrávky byly kazety s elektronickou hudbou. Potom, když jsem založil Black Tape For A Blue Girl, jsem se soustředil na tvorbu muziky, která byla průmětem éterického darkwave, elektroniky a gotiky. A label jsem vedl stejným směrem. Směřování labelu vždy odráželo aktuální směřování Black Tape For A Blue Girl,“ vysvětluje šéf vydavatelství.

 

Důraz na ambientní hudbu v čase rostl. Vždyť na Projekt si svůj domov našla jedna z nejdůležitějších postav scény – Steve Roach. Na přelomu tisíciletí byl label molochem, který zaměstnával více než desítku zaměstnanců (pár měsíců i Sama Fogarina, budoucího bubeníka Interpol), měl vydáno více než dvě stovky nosičů, jenže za rohem už číhala krize hudebního průmyslu. „Osobně dávám přednost fyzickým nosičům, miluji covery alb, miluji desky jako umělecké artefakty. Přesto jsem srozuměný s tím, že většina fanoušků o toto nestojí. Ruku na srdce, i já zřídkakdy vyndávám CDčka, abych si je pustil,“ přiznává Sam. „Mluvím s hudebníky (z jiných labelů nebo s těmi, kteří si vydávají muziku na vlastní pěst), kteří svou hudbu nenabízí ke streamingu. Myslím, že je to absurdní rozhodnutí, protože toto odvětví je dnes na streamingu částečně závislé. 72 % příjmů Projektu Records v dnešních dnech pochází z digitálního prodeje a streamingu. Stahování rychle umírá. CDčko už málem umřelo. Streamovací platformy jsou místem, kam chodí lidé poslouchat muziku. Takže být dnes proti streamingu mně nepřijde moudré rozhodnutí,“ odhaluje realitu současného hudebního byznysu na severoamerickém trhu Rosenthal. I díky prudkým změnám prodejního chování se proměnil sortiment, který dnes Projekt svým fanouškům nabízí. Poměr mezi původně dominantní darkwave hudbou se v současnosti překlopil ve prospěch ambientu. „Na darkwave scéně si dobrá čísla prodeje udržuje Voltaire. Vypadá to ale, že fanoušci ambientní elektronické jsou ochotní za novou muziku stále platit. A já vydávám hudbu, aby ji někdo koupil. V tom je podstata byznysu, ne?“, se smíchem dodává Sam. Ptám se na jeho názor na crowdfundingové kampaně, které spáchal pro Black Tape For A Blue Girl. „Crowdfunding je pro umělce skvělá věc. Nicméně je těžké, aby v tomto prostředí uspěla kapela na začátku své kariéry, která ještě nemá dostatečně široké publikum.

 

Black Tape For A Blue Girl ho získali v době rozkvětu hudebního průmyslu v 80. a 90. letech, takže dnes má spoustu fanoušků. Pro mě je crowdfundingová kampaň příležitostí, jak oslovit část fanoušků, kteří na kapelu během let zapomněli, nebo si neuvědomili, že je stále aktivní,“ vysvětluje Rosenthal. Velmi neortodoxním krokem vydavatelství je nabízení starších nahrávek katalogu ke stažení za cenu, kterou si sami stanoví. „Takto nabízená hudba vydělává,“ překvapí mě Sam odpovědí. A dodává: „Nedávno jsem provedl srovnání se dvěma alby jednoho umělce v rozmezí sedmi měsíců. Jedno album bylo nabízeno zdarma, druhé za standardní částku. Které myslíš, že vydělalo více? Obě vydělali přibližně stejný obnos peněz s tím rozdílem, že to, které jsem nabídl zdarma ke stažení, si poslechlo řádově mnohem více fanoušků. Takže se mi osvědčilo, že je to životaschopný model, který navíc má sílu k neznámé muzice přitáhnout nové zájemce.“ Poslední otázka, v době, kdy label překročil metu 350 vydaných nosičů, se samozřejmě stáčí do budoucnosti. „Myslím, že je čas vydat se na novou misi. Soustředím se na nejprodávanější umělce Projekt Records, s tím že se pokusím maximalizovat jejich příjmy, aby se mohli plně věnovat své kariéře. To je změna strategie Projekt Records a já věřím, že je to správná volba,“ překvapuje svou odpovědí Sam Rosenthal. „Ony slavné devadesátky se sice nikdy nevrátí, ale muzikanti na Projekt Records stále vydávají skvělou hudbu. Mám před sebou hromadu uměleckých vizí a času se jim věnovat,“ odhodlaně zakončuje naši rozpravu šéf kapely Black Tape For A Blue Girl, které v následujících týdnech bude vydávat nové album To Touch the Milky Way. Vše podstatně i katalog nahrávek labelu najdete na stránkách www.projekt.com.

Přidat komentář