Mejdan s Trojan Records: Půlstoletí v jamajských tenatech

Reggae, ska a rocksteady hudba má své silné komunity doslova po celém světě. Jedním z důvodů, proč se hudba s důrazem na druhou dobu tak rychle rozlila napříč kontinenty, je existence labelu Trojan Records. Ten v letošním roce mohutně slaví padesát let svého fungování a u tohoto mejdanu prostě nemůžeme chybět.

 

Label udělal ve své době pro propagaci reggae a rocksteady asi víc, než kdokoliv jiný a možná právě díky němu přežil starý jamajský sound do dnešních dnů a inspiroval spoustu dalších kapel. Za jeho vznikem stáli už v roce 1967 dva jamajští přistěhovalci žijící toho času v Londýně. Realitní podnikatel Lee Gopthal a zakladatel labelu Island Records Chris Blackwell. Ti nejprve otestovali ve stejném roce terén několika singly, aby v roce 1968 naplno šlápli do pedálů s novou značkou Trojan Records zaměřenou výhradně na reggae, ska, rocksteady a dub music pojmenovaném po jednom jamajském soundsystému vytvořeném na korbě náklaďáku stejnojmenného britského výrobce automobilů. Nemohli si vybrat lepší dobu. Producenti jako Lee Scratch Perry nebo Leslie Kong pomalu zpomalovali původní rocksteady a umožňovali tak novým umělcům, aby dali vzniknout reggae a dubu. V prvních letech se Trojan Records soustředili na prodej sedmipalcových singlů, brzy k nim přiřadili i řadu populárních levných žánrových kompilací jako například Tighten Up, Club Reggae nebo Reggae Chartbusters. Hned rok po založení přišel první hit Red Red Wine v podání poměrně neznámého Tonyho Tribea, který pak v 80. letech úspěšně předělali UB40. Hned poté se úspěchu pod vlajkou Trojan Records dočkali The Upsetters, The Pioneers, Jimmy Cliff a Harry J’s All Stars.

 

Připravili tak půdu pro Desmonda Dekkera, Maytals nebo dvojku Bob & Marcia, kteří už regulárně atakovali prodejní čelo hudebních žebříčků. Na jaře roku 1971 byla první příčka britské hitparády dobyta, když publikum zaujala další dvojice Dave & Ansel Collins se skladbou Double Barrel. Za nimi se v brzké době na vrchol vyvezli například Bruce Ruffin nebo Greyhound ve spolupráci s The Pioneers. Trojan Records už tři roky po svém vzniku expandovali na severoamerický trh. Producent Rob Bell na tento moment nedávno vzpomínal s úsměvem: „Zkušený kolega Graham Walker šel do Států založit pobočku vydavatelství, jenže nevěděl, že obchodní jméno Trojan je synonymem pro kondomy. Je to jako by nějaký Američan založil v Británii label a nazval ho Durex!“ Po několikaleté expanzi ale, jak už to bývá, přichází první propady a s nimi vystřízlivění z věčné expanze. I přes jednotlivé úspěchy nahrávek Dandyho Livingstonea, Johna Holta, Kena Boothe a především svérázného Judge Dreada finanční situace vydavatelství pomalu směřovala k úpadku. Z finančních problémů tedy otce zakladatele v roce 1975 vytrhl Marcel Rodd, šéf labelu Saga Records zaměřeného na levné kompilace. Roddova nezkušenost s jamajskou muzikou ale Trojan Records moc nepomáhala. I když se šéf snažil pracovat se začínajícími talenty, důležitost labelu stále upadala. Jako spása přišel koncem sedmdesátých let ska revival s velkými hvězdami jako The Specials nebo Madness, které k reggae přitáhli další generaci posluchačů. Ty Trojan Records zásobili kompilacemi jako 20 Reggae Classics nebo Bob Marley „In The Beginning“, které sestavoval tehdejší manažer Patrick Meads. Jenže i tato vlna po pár letech opadla, a tak přichází na scénu třetí majitel vydavatelství Colin Newman. Profesí účetní, ve volném čase nadšený sběratel muziky, spojil své dvě přednosti do jedné pozice – a to šéfa vydavatelství. Jeho cílem bylo postupně zpřístupnit bohatý katalog vydavatelství, což se mu částečně podařilo. O patnáct let později pak prodal label vydavatelství Sanctuary Records za slušných 10 milionů liber. Injekce vydavatelství přinesla další rozšíření obzoru o soul a dancehall interprety. V červnu 2007 pak Sanctuary Records spolkl major Universal Music Group, a tak se po 39 letech dostal zakladatel, Island Records, pod stejnou střechu se svým neposedným dítětem, Trojan Records.

 

 

Poslední změna pak nastala před čtyřmi roky, kdy se současným vlastníkem unikátního vydavatelství stal další hegemon na vydavatelském poli BMG. Letos tedy slaví vydavatelství, které má v hudební historii podobné postavení jako Motown and Blue Note, 50 let od svého vzniku a při této příležitosti se na začátku června objevily informace o natočení dokumentárního filmu Rudeboy: The Story of Trojan Records v režii Nicolase Jacka Daviese. Částečně hraný film popisuje prostřednictvím legend, jako jsou Lee Scratch Perry, Toots Hibbert, Ken Boothe, Dave Barker, Neville Staple, Marcia Griffiths, Dandy Livingstone, Lloyd Coxsone, Pauline Black, nebo Derrick Morgan, příběh jamajské muziky od jejího počátku v 50. letech, kdy začaly vznikat první sound systémy a objevovat se zárodky ska. Pečlivě vykresluje dobu první vlny jamajských imigrantů přicházejících do Velké Británie počátkem 60. let, se kterými se do Evropy dostala i houpavá muzika. Ta se rychle začala prolínat s britskou kulturou v podobě skinheads. K 50. výročí vydavatelství vyšla i stejnojmenná publikace, ve které najdete stovky fotografií, nahrávek a raritního archivního materiálu. A nebyli by to Trojan Records, kdyby nepřišli s dalším výpravným box setem! Trojan Records 50th Anniversary Box Set se skládá ze 4xLP, 6xCD a dvou sedmipalcových singlů obsahující kromě těch nejvýznamnějších hitů a raritních kousků i dosud nevydaný materiál. Label hlásí, že v sérii Trojan Reloaded začne vydávat nové nahrávky, první po více než čtvrtstoletí. Oficiální oslavy vydavatelství, které jinak probíhají kontinuálně na řadě míst Anglie a kontinentální Evropy, se asi do České republiky nedostanou, a tak si užijte alespoň party The Midnight Hour vol. 2, která bude v pátek 21. září v pražském Underdogs klubu věnována právě padesátinám Trojan Records.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *