Mejdan s Tru Thoughts

Odmávnout fungování britského labelu Tru Thoughts jako jezdce na trendové vlně nu jazzu nešlo ani v době jejich začátku fungování, natož dnes, kdy tento žánr zapadl mezi desítky dalších. Jenže vydavatelství v Brightonu vesele funguje do dnešních dnů, vydává urban muziku od hip hopu, přes reggae, dub, soul, pop, world music až po tvorbu současných dechových ansámblů. Na mejdan království s více než 400 vydanými nosiči a velkými plány do budoucna se vydáváme s velkou chutí.

 

 

 

Když byl Robert Luis, jeden ze zakladatelské dvojice labelu Tru Thoughts, v roce 2009 donucen rozvzpomenout se v jednom z mnoha rozhovorů na začátky vydavatelství, zeptal se ho žertem novinář, zda si pilný DJ a producent potřeboval založením labelu v roce 1999 pár měsíců před koncem milénia odškrtnout další položku ve svém dlouhém seznamu plánů. Něco na této bláznivé otázce ale bylo. Robert měl tehdy plné ruce práce s vedením měsíční klubové noci Phonic: Hoop and Shake Yer Wig v Brightonu, přímořském městě asi hodinu jižně od Londýna. Sám pak fungoval jako velmi pilný DJ. Během roku ale potkal takové množství zajímavých, maximálně odhodlaných mladých muzikantů a DJs, že se rozhodl své dosavadní aktivity podepřít i o vydavatelskou nadstavbu.  „Myslím, že jsem docela dobrý ve vyhledávání nových talentů,“ nedávno prohlásil Luis v rozhovoru pro portál CelebrityAccess. „Ovšem, jakmile se stanete velkým, ostatní promotéři se vás pokusí roztrhat na kusy. Přišel jsem tedy s myšlenkou: Pokud bych vedle dosavadních promotérských aktivit vedl ještě label, umělci ke mně budou více loajální.“ Dnes už víme, že tento krok mu vyšel dokonale.

Pojďme se podívat na scénu posledních let 20. století. Taneční horečka ve své prvotní, mainstreamové fázi pominula a začalo ji nahrazovat hned několik diverzifikovaných proudů. Jedním z nich bylo spojení elektronických producentů s jazzmany, milovníky reggae nebo různých world music odnoží. Z acid jazzu první poloviny 90. let se pomalu začaly rodit první zárodky nu jazzu nebo jazztroniky, to znamená muzikantů, kteří roubovali taneční elektronické výdobytky na jazzové základy většinou vysamplované ze starších nahrávek. Projekty jako St. Germain nebo Jazzanova vydaly své stylotvorné nosiče na labelech jako Sonar Kollektiv, F Communications nebo Compost Records. Pořádat párty s nu jazzovými, latino nebo world music prvky, a to jak v energické, maximálně taneční, nebo downtempo chill-outové verzi, bylo trendy.

V tento okamžik přichází na scénu hybatel dění Robert Luis a spolu s kamarádem a manažerem Paulem Jonasem vydávají začátkem září 1999 profilovou kompilaci When Shapes Join Together, která jasně určuje budoucí vydavatelské směřování. A hned na ní se objevuje několik výrazných tváří brzy měnící podobu urban elektroniky. Mluvit musíme především o Chrisi Clarkovi a Simonu Greenovi, kterého hudební svět zná jako Bonobo. Právě debutová deska Animal Magic tohoto původně triphopového projektu pomohla proslavit label mezi širší veřejností. Těch tref do černého bylo ale v prvním roce fungování více. Po Bonobo Tru Thoughts přivedli na svět také Williama Hollanda, jehož desítky projektů vždy nesou základ ve slově Quantic. Dalším objevem Roberta Luise byl určitě Jon Kennedy, jehož debut We’re Just Waiting For You Now byl třetím prodejním trhákem mladého vydavatelství. Zatímco Bonobo i Kennedy byli přetaženi po vydání debutu většími hráči na trhu (Ninja Tune respektive Grand Central Records), Quantic je páteří vydavatelství do dnešních dnů.

Kolem rodného Brightonu se začátkem nového tisíciletí vytvořila, díky činnosti dvojice zakladatelů labelu, silná umělecká scéna. Do stáje vydavatelství brzy přibyla další zajímavá jména. Jmenujme alespoň funkem políbeného producenta Nostalgia77, soulovou nástupkyni Amy Winehouse Alici Russell nebo mistra lomených beatů a downtempa Natural-Self. Po pěti letech se vydavatelství začalo poohlížet i mimo Britské ostrovy. Trefou do černého bylo angažování novozélandského producenta Lance Ferusona, který osvěžil roster labelu hned několika svými projekty (The Bamboos, Lanu, Menagerie nebo Kylie Auldist), mnohohlavého dechového orchestru Hot 8 Brass Band z New Orleans, průnik na scénu Latinské Ameriky se zdařil díky přestěhování Quantic na sedm let do Kolumbie.

Zatímco hlavní label se rozrůstal především teritoriálně, vedlejší sublabely pomáhaly rozvírat vydavatelství žánrově. V roce 2002 začalo fungovat hiphopové doupě Zebra Traffic, o rok později se bootleg/mashupovou horečku pokusil zachytit label Rebtuz. Jak už to ale bývá, základní strom je přeci jen nejsilnější a všechny žánrové úkroky postupně našli svůj domov na Tru Thoughts.

Po frenetických oslavách dekády fungování vydavatelství v roce 2009 nasedla na řadu velkých labelů pohybujících se ve vodách nu jazzu krize. Trendy vlna odplula a s ní i do té doby loajální skupina posluchačů. Tru Thoughts ale pokračovali dále v podobném zaujetí jako dříve. Začali sklízet plody za žánrovou i geografickou rozmanitost a fakt, že vydavatelství nebylo závislé pouze na tvorbě několika větších jmen ze svého katalogu. Novými tahouny Tru Thoughts se brzy stalo trio z Los Angeles Moonchild, japonský jednočlenný projekt Anchorsong, norská milovnice jamajského hudebního dědictví Kinny, mistr hang drum a spoluhráč Björk Manu Delago, a samozřejmě řada dalších nových projektů z Anglie včetně Flowdan, Titeknots, Hint, Wrongtom, Harleighblu a především fenomenálních Hidden Orchestra, v poslední době často spolupracující s českými muzikanty.

Co dekáda, to plus minus dvě stovky vydaných titulů. Po dvaceti letech přešel Tru Thoughts z pokoutné činnosti dvou nadšenců z kamrlíku pod schody Robertových rodičů do pozice respektovaného vydavatelství zaměstnávající deset dalších osob a podporující kreativní myšlenky desítek muzikantů doslova z celého světa. Vedle původně downtempo/future jazzového labelu je dnes Tru Thoughts urban sdružením, které nemá problém podporovat grimové rapery, dechové orchestry ze Spojených států nebo world beat naděje z latinské Ameriky nebo Asie.

V letošním roce Tru Thoughts oslavilo dvě dekády fungování především speciálními programy na řadě britských letních festivalech. Také s velkou pompou znovu vydalo úhelný kámen vydavatelství – debut Bonobo – v luxusním dvojvinylovém provedení. Především se ale soustředilo na podporu nové generace hudebníků, ve které vkládá zakladatelská dvojice Luis/Jonas velké naděje: například londýnskou soulovou zpěvačku a producentku Rhi, grimeovou dvojici Gawd Status, Indií i downtempem žijící trio Uniting Of Opposites nebo zpěvačku Bryony Jarman-Pinto pohybující se, podobně jako Norah Jones, na delikátním průsečíku folku, popu, jazzu a soulu. Vedle toho vydává nové album Quantic, dnes žijící a tvořící v New Yorku.

„Instinkt na nové tváře je především v tom, že dokážu odlišit nadšence následující aktuální trendy od těch muzikantů, kteří mají svoji vizi. Té věří a jsou pro ni ochotni obětovat mnohé,“ říká Robert Luis. A dodává: „Nejsem hudebník, ani producent, který by chtěl tvarovat něčí talent. Já pouze chci, aby mi muzikanti nosili hudbu a řekli: ‚Podívej, co jsem zrovna nahrál‘.“ Přejeme dalších plodných dvacet let fungování!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *