True Panther Sounds, nezávislý label se sídlem v New Yorku, ale silnými kořeny v San Francisku. Tak bychom mohli charakterizovat vydavatelství, které založil před dvěma dekádami Dean Bein a skupina jeho přátel jako prostředek k vydání sedmipalcového singlu Beinovy tehdejší punkové kapely. Dnes je z vydavatelství zavedené jméno nezávislé scény s celosvětovým přesahem. Žánrově široce rozkročený label se dožívá dvacetin s bilancí více než sto padesáti vydaných nosičů.
Ano, americké vydavatelství True Panther Sounds můžeme zařadit do široké rodiny vydavatelství založené přičinlivými muzikanty, kteří se následně ukázali být schopnými i na vydavatelském poli. V případě labelu Dean Beina jsme na první úspěchy nemuseli dlouho čekat. Události se daly do pohybu v roce 2008, kdy se Dean přestěhoval do New Yorku. I přesun na druhý konec Spojených států ho totiž neodsekl od rodné hroudy. „Když jsem se přestěhoval do New Yorku a potkal spoustu lidí pracujících v hudebním průmyslu, uvědomil jsem si, že bych mohl sloužit jako kanál pro hudebníky ze San Franciska, se kterými jsem vyrůstal. Měl jsem chuť jim pomoci získat větší pozornost mimo omezené území rodného města,“ vysvětluje opakovaně v rozhovorech Bein zásadní myšlenku, která se ukázala být plodnější, než sám hybatel dění očekával. Už o rok později totiž vydavatelství přišlo s bezejmenným debutovým albem mladé indie rockové party Girls, které si zajistilo pozornost nezávislé hudební obce. Zbytek už je historie, mohli bychom shrnout následujících patnáct let činorodého dění. Místo toho jsem položil šéfovi vydavatelství několik otázek.
Inspiroval ses na začátku fungování činností nějakého jiného vydavatelství?
Když jsem s vydáváním začínal, opravdu jsem o labelech a jejich fungování vůbec nic nevěděl. Vždyť já neměl jinou ambici než vydat sobě a několika přátelům pár desek tak, aby se nám vrátily náklady. Nic víc, nic míň. Dnes už je pochopitelně situace výrazně odlišná. Velkou inspirací jsou pro mne různá vydavatelství, která si vytvořila své jedinečné prostředí – PAN, The Trilogy Tapes, Young, SVBKVLT, Partisan, AD93. Je jich tuna a každý z těchto labelů je jiný.
Jaký příběh se skrývá za názvem True Panther Sounds?
Kamarád našel nějaký středověký bestiář, ve kterém je příběh o panterovi. Ten se vždy najedl a pak několik dní odpočíval zalezlý v jeskyni. Když se pak zjevil, vždy vydal zvuk, který spojil všechna lesní zvířata v harmonický celek. Ten nápad se mi líbil – jedinečný zvuk spojující roztodivné, často i protikladné živé tvory dohromady.
Hraje New York, místo odkud řídíš činnost vydavatelství, nějakou roli v historii labelu? Nebo bys ho mohl řídit odkudkoli na světě?
Jako většina lidí v New Yorku, i já jsem pouze místní náplava. Pro většinu obyvatel je toto město spíše plátnem pro uskutečňování snů než prostor, bez kterého by si nedokázali svůj život představit. Koketuji s myšlenkou, že jednou zvednu kotvy a přemístím label na místo, kde budu mít více prostoru a svobody k životu. Energie a tempo New Yorku je ale něco, bez čeho bych v současné době nemohl existovat.
Jaká je doposavad nejúspěšnější deska historie labelu?
Těžko soudit. Častokrát je to o tom, trefit se nechtěně do nějakého trendu. Ty vznikají každý den nové a stejně rychle, jak přichází, tak i mizí. Podařilo se nám dostat několik nahrávek do rozhlasové Top40, ale pokaždé šlo spíše o souhru okolností než promyšlený, předem připravený tah. Každé vydání může být speciální z různého důvodu. Některé z komerčního hlediska, jiná alba nemají takový komerční dopad, ale zase definují kulturu na určité období.
Jak hledáš nové talenty, kterým pak vydáváš hudbu?