MELANOIA: WEIDNER /DUMOULIN /GRAUPE /TERZIC: Melanoia

Zatímco ke svému předchozímu albu Red si Melanoia přizvala souputnický soubor a využívala externího skladatele, tentokrát se na eponymním albu, nahraném ve studiu BMC v Budapešti v lednu 2018, projevila s veškerou samostatnou invencí a vehemencí. Zásluhu na tom má především hráč na bicí a zvonkohru Dejan Terzic, autor sedmi skladeb z osmi, i pozměněné obsazení: Christian Weidner s altsaxofonem, Jozef Dumoulin u klavíru a piana Fender Rhodes a Ronny Graupe se sedmistrunnou kytarou. Prostřídávání rytmických a melodických pasáží, dramatického rozdumávání a vykinožovaného rozvášnění, hledačského rozmotávání vydůrazňovaných námětů (jako Gravity, New Coalescence nebo Trainride) a mátořivého prolínání vytváří celek, meandrovitě rozvětvený, plný švů, a přece promotávavě jednolitý. Sax většinou (před)určuje rozdivněné směřování, mžitkuje i vyzývá k loudivosti, což jistí i podehrává klavír a chvatně, až záchvatně a vyhrotivě zrytmizuje kytara, ale jsou to Terzicovy bicí, jež si řádivě s tématy zahrávají, rozkulisovávají je, rozměňují a rozkurážovávají.

 

 

Popravdě každý z nástrojů (včetně Fender piana a zvonkohry) občas zapřekvapí, zvýší napětí, avšak co se zdá být namátkováním, je přesně zacílené a zopakovávaně docílené, byť nepředpokládané. Střídání rozohněnosti a útěšlivosti, rozjíždivé nepředvídanosti a neustálých návratů k predestinovaným východiskům, bezodešně svižné a houževnatě rázné, působí občas dojmem načasované záběžnosti, důležité však je, že každá skladba je svojská, někdy vrtošivě, jindy loudivě, ještě jindy vyluzovaně, suma sumarum je album nicméně plné logických návazností. Nástroje se ve vůdčích rolích prostřídávají, a přece vše působí dojmem kompaktnosti, tu vyvozené až k zadumanosti, většinou však plné zavčasného houfování a zabíravého napětí. Nikdy tu nejde o jednoduchou, tím méně zjednodušenou melodii, její eventuální zašmodrchanost však jenom posílí působivost na posluchače. Prostě před námi proběhne panoramatický sled, plný rotací, nepřeslechnutelných afér(ek) a metamorfóz. Až do závěrečného doskonání.

 

Budapest Music Center Records, 2019, 53:25

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *