OLGA ANNA MARKOWSKA: Iskra

Miasmah, 2025, 41:56

Zajímavým debutem se hned zkraje letošního roku pochlubila multiinstrumentalistka Olga Anna Markowska. Polská hudebnice svůj vstup na nezávislou scénu neuspěchala. Už od roku 2017 si postupně budovala repertoár, který po pěti letech uzavřela a letos vydala na dlouhohrajícím debutu Iskra. Vystudovaná hráčka na violoncello svůj primární nástroj do hudby přidávala po kapkách. Jak sama v promo materiálech přiznala, chtěla k němu přistoupit jinak než v době dětského drilu, a tak se ho dva roky ani nedotkla. Místo něho vzala do rukou paličky citery a začala experimentovat s elektronikou. Přesto teprve znovuzačlenění cella dalo celému snažení Olgy smysl. V souvislosti s letošním debutem je potřeba připomenout nezastupitelnou úlohu loňského EP Thrills, které ale bylo postaveno pouze na souhře citery a atmosférické elektroniky. Na základě tohoto ambientně atmosférického osahávání terénu přistoupila Markowska k rozšíření zvukové palety o cello, a náhle z trochu zaměnitelné ezoterické hudby přešla autorka do neoklasického hájemství. Náhle se její rukopis začal blížit spíše hudbě kolegy Jacaszeka nebo Hildur Guðnadóttir, kteří umí filmovou atmosféru svých nahrávek povýšit na velký umělecký zážitek. Po úvodních skladbách, plně v režii violoncella, dojde na cinkavé zvuky citery a atmosférické elektroniky. Se čtvrtou skladbou Borderline se už dostáváme do vzdálenějších končin, kdy výraznou roli na Iskra získávají smyčky s různě deformovanými elektronickými, ale akustickými tóny, na které pak navazují další melodické linky. Fever Dream svým archaickým zvukem, doplněným o ruchy a šumy všeho druhu, připomene vznešenou atmosféru hudby Williama Basinského. Závěr alba se z experimentálních míst znovu vrací k čistěji pojatému zvuku violoncella, které může připomenout nahrávky Julie Kent nebo Violety Vicci. Olga ale nabízí výrazně barevnější zážitek, který je daný nejen začleněním více instrumentů, ale velkým důrazem na jedinečnost každého střípku dlouhohrající skládanky. Na toto jméno by si měli organizátoři festivalu Spectaculare do budoucna posvítit.

 

Přidat komentář