Peter Evans: Extra

More Is More, 2024, 34:02    

Trumpetista Peter Evans (1981) z líhně amerických avantgardistů byl hvězdou letošního festivalu Jazz Goes To Town. V roce 2023 mu věnoval Zorn plochu celého CD svých Bagatelle k sólové interpretaci (Vol. 14). Evans na své dráze nikdy nevybočil z příslušnosti k hudební avantgardě, soudobé i jazzové, podstatou jeho projevu je ryzí improvizace. K bicím zde usedl Jim Black, působící s jazzovou avantgardou od půlky 90. let, na Evansově hudbě má se svou rockovou mechaničností a cílenou vznětlivostí významný podíl. Na pozici kontrabasisty přišel nově Petter Eldh, v Berlíně působící ceněný švédský muzikant a skladatel. Na albu Extra je osm Evansových titulů; nejedná se tedy o kolektivní improvizaci. Evans přináší náměty, nečekaně se znatelnou a příjemnou melodií vylupující se z témbrových ploch, neztrácí se ani v přívalu zvuků a Blackových strojových rytmů. Evans hraje na trubku, pikolo trubku, křídlovku, usedne i k piánu. Úsporně a účelně využívá své elektronické krabičky, zrovna tak Eldh syntetizér a Black elektroniku. Úvodní Freaks nás doslova válcuje strhující rytmikou, virtuózním během kontrabasu s Blackovou podporou. Nad tím zní kontrastně jiskřivá improvizace Evansovy pikolo trubky. V obdobném duchu se odehrává děj i následující In See – Evans hraje na trubku, místy zní jako vyzývavá fanfára; závěr skladeb obvykle tvoří coby zvukový doplněk elektronika. V Boom se ještě stroj rytmiky nemění a Evansova hra si s rytmikou nezadá – přesto místy opět jeho improvizaci prozáří čitelný zpěvný námět. Rytmická a náladová změna přichází až s baladickou skladbou Nova, v níž Evans krátké pasáže předehraje na klavír. Movement 56 nám představí jeho sólistickou hudbu s výrazným příspěvkem elektroniky. Ryze „nejjazzovější“ je poklidný Underwood. Celá druhá půlka alba, včetně Fully BornThe Lighthouse je pestrá, trio nás neustále zahrnuje zajímavými zvukovými nápady. Evansova koncepce je osobitým příspěvkem soudobé hudbě.  

Přidat komentář