Piotr Schmidt International Sextet

Komeda Unknown 1967 SJRecords, 2022, 50:45   

V roce 1967 Krzysztof Komeda složil hudbu k básním polských autorů, které vyšly na LP Meine Süsse Europäische Heimat II, cyklu Jazz a poezie jazzového kritika a hudebního producenta J. E. Berendta. Pro některé básně napsal ještě jednu variantu, jiné básně se do výběru nevešly. Tato nevyužitá hudba ležela půl století zapomenutá v archivu. Trumpetista Piotr Schmidt (n. 1985) se ujal zpracování Komedových notových zápisů a skladby zaranžoval pro sexteto. Na CD má premiéru 6 skladeb, doplněných jednou z původního Berentdtova LP (After Catastrophe). Jádro sexteta s ním tvoří Kęstutis Vaignis z Litvy (ts, as), David Dorůžka (g) a Pawel Tomaszewski (p). Na albu se vystřídají dvě rytmiky: 4x Harish Raghavan (cb) z Chicaga, spoluhráč avantgardy čtyřicátníků z New Yorku a další představitel tamní scény, Jonathan Barber (ds); 3x tvoří rytmiku Poláci Michal Barański (cb) a Sebestian Kuchczyński (ds). Tíha zachování lyrického stylu s moderním projevem Krzysztofa Komedy zde leží zcela na Schmidtovi a Tomaszewském, a výsledek se zdařil. Jejich úkol zatížil autor ještě svým prohlášením, že tuto svitu skladeb považuje za své nejvýraznější dílo. Dalším „handicapem“ pak je, aby protagonisté nebyli srovnávaní s originály – s trumpetistou Tomaszem Stańkem a pianista přímo s Komedou. Schmidtův tón však v sobě nemá tolik „dirty“ tónů a Tomaszewski také do hry vnáší vlastní představy – vše ve spojení s rytmikou, včetně kytary, skutečně vytváří atmosféru Komedovy hudby. Ten ke zhudebnění poezie přistupoval jako ke své filmové hudbě: pro posluchače je obrazotvorná. Z některých motivů, např. v Miserere nebo v The Classic, doznívá ozvěna Komedových nápadů z jeho avantgardně jazzového repertoáru. Vysloveně malebnou impresí je When The Light Of Imagination Goes Out, strhující, až blížící se ke Komedovu pojetí třetího proudu. Stručně shrnuto: tato hudba a její interpretace tvoří dokonalost s nadčasovou platností.

Přidat komentář