Pozoruhodnosti z Pogusu IV

Ani tato trojice novinek z amerických Pogus Productions se nevymyká ze základního zaměření této experimentální značky. Jsou zdánlivě každý pes jiná ves, ale bytují vedle sebe v jednom útulku pod Margolisovou samo­správou a jejich (snad jedinou) jistotou je neobvyklost, hledačství, oso­bitost, s jakou se jejich tvůrci věnují až s uminutou tvrdošíjností svému způsobu vyjádření. Netvrdím, že všechna alba, o nichž je nebo už byla zmínka, splňují předpoklad bezprostředního posluchačského zážitku, dů­ležité však je i to, že zůstávají dokumentem uměleckých záměrů, potažmo doby, která tvůrce vedla k sebevyjádření, jež tu prezentoval.
pozoruhodnostiHned Fame Enza Minarelliho s podti­tulem What I Want to State obsa­hují dvacet nových polypoem z let 2008 až 2010, tedy subžánru, které­mu se věnuje od roku1987, kdy svo­ji vizi oznámil manifestem, zveřejně­ným ve Valencii. Jeho nástrojem je z devadesáti procent hlas a mikrofon, speciální efekty jeho vokální poetič-nost pouze dotvrzují nebo znásobu­jí. Sám své pojetí označuje jako ne­hudební hudbu a základ nové des­ky vidí i v návratu ke svým starším zvukovým poemám, ovšem zpraco­vaným dnešním způsobem. Co je zřejmé: že každá z oněch polypoem je založena na jiném přístupu. Kon­krétně tu jde například o hlasové brutálničení, zadrmolování, sebe­mrskačsky bzučné mumlání, mlask­nění s reagováním sboru vzdycha­čů a sténačů, útržkovité vystřelování zvukových šrapnelůstek, o extrava­gantní říčnou zádušnost, prosvišťo­vání se smirkovým souběhem zvrat­ných zvuků, sešrotované gruntování, vykvakování, breketání, o bazírování na několika hláskách, jejichž intenzi­ta se zrychluje či zpomaluje, o ryč-nění, hymnění, vymručování, vykok­távání, ptáčnění, prohlučování na hlásku P, drmolivé chroptěnky, exci­tované vyvolavačství, zadýchanost­ní rozkašlávanost, zabrebenťování, rozkotávání… A to je pouze část ná­znaků charakteristiky jeho projevu, který jako celek můžeme nazvat zvu­kovým hororem, plným chvatnos­ti. Minarellimu nejde v nejroztodiv­něji volených tématech a portrétech od „velkého muže“ Genghise Khana přes Names of cities as national an­them (věnováno Sinclairu Lewisovi) až po Seeking the sound Pharmaco­poeia pouze o sdělení, nýbrž pozoruhodnosti2o tvrdo­šíjná tvrzení, jejichž výraznost obe­píná namnoze šlojíř podtónování. Podle svých vlastních slov není vy­konavatelem zvukových balancí, stá­vá se jimi přímo bytostně on sám (ve smyslu čínské praktiky, že malíř ne­maluje strom, nýbrž v tento strom se zároveň proměňuje), prožívá je, vží­vá se do nich, vyzdorovává si jejich fakirnačení. Až po závěrečné kokrhá­ní kohouta, které nás snad má při­mět k tomu, abychom se probrali z umanutí, které nás postihlo při po­slechu alba.
Mám dojem, že čím menší rozsa­hové a obsahové rozpětí má které dílo, tím víc má k němu jeho autor co dodat. V případě CD Drums & Dro­nes, jehož skladatelem, performe­rem, producentem, autorem nahráv­ky i zmixování v Brooklynu je Brian Chase, se na šestnácti hustě potiš­těných stranách bookletu můžeme dočíst o každém záhybu jeho tvůr­čího směřování včetně tvrzení, že mu vlastně nešlo o zachycení zvuku bubnů, nýbrž o prostor uvnitř tohoto zvučení. Těch projektů zde vyslech­neme deset, přičemž spolu s bube­níkem kolísáme od výdržnostního  chrumlání či vibrací, šířících se jako kola na vodě přes rumplující bum­bácnost (jak do kuchyňských hrnců) a traverzálně bytnící hlukobernost se zvukovými výdutěmi nebo hlukovou licitaci s harmonizovanými výtlučky a chórovodné přehrabování, než se dostáváme až k cymbálování s oká­zalou dramatičností anebo k heli­koptérní vrčivosti. Nemohu tu vypi­sovat všechny vychytávky, v zásadě lze povědět, že jde o hlukový vídrho­lec, plný drónového brouzdání, bra­kování a bagrování. Což zní dost roz­košatěně, jenomže toto přeberné rozmincovávání a kodrcavé vytřásá­ní působí konec konců poněkud zú­ženostně, je to v celkovém pohledu obrábění čehosi, co bychom mohli nazvat perpetuum noisile (nikoli mo­bile). Kdo si tohoto bloudivě blou­mavého prodrnčování dost neužil na kompaktu, má další příležitost na DVD Ursuly Scherer a Erika Z, kde si vše může zopakovat se sféricky mlž­nou obrazivostí.
Poněkud medvědí službou pro elektronického mága Lou Cohena (1937) je trojkompakt, nazvaný jed­noduše Music, tento titul bych však vhledem k náplni souborného vydá­ní přeložil spíše jako Hudebňování. Sám sobě „ukradl show“ hned prv­ní deskou, na které v deseti Shapes (na obalu je jich mylně uvedeno pou­ze devět) vstřebal zvučení světa ve zharmonizovaných pasážích se stří­davou intenzitou skupenství a s růz­norodými výškovými i hloubkovými rozměry a zaútočil na posluchače s nezadržitelnou vehemencí, promí­senou někdy smýčivým nahoufně­ním, jindy spádnou rozplývavostí. Někdy je harašivě chvějný nebo fi­ligránsky roztónovaný, pak zase vr­hačsky utrhačný s rozdrobenkový­mi flašinolety, orchestrionství míchá s hračičkováním, hučivou chmuři­vost mátoří do preludující propléta­nosti, harmonikovou disparátnost prostřídá chrámovým varhaněním. Celé toto brouzdání dokáže vyždí­mat z naprogramovaného Csoun­du (s vlastnoručním doprovodným softwarem) a kdybyste si dali práci a pokusili se rozluštit na Cohenových stránkách na internetu, jak postupo­val (booklet není k trojCD připo­jen), shledali byste, co matematic­kého hlubokomyslného rozvažování čemu předcházelo. Jde skutečně o laborování se zvukovým modelo­váním, někdy přívalovým či návalo­vým, jak jsme toho svědky i ve čty­řech skladbách druhé desky, občas koncertně hřímavými či probublá­vanými, jindy cikádově rozezvuče­nými. Už tady však cítíme, že elek­tronika, byť v tak výrazném podání, má svoje hranice, pokud se uchva­titelsky zmocní takového širokého prostoru (suma sumarum asi 210 minut!), jak její různorodost začíná být omezena bez (větších) nástrojo­vých přídavků, které by ji oživily. Sa­mozřejmě záleží na okamžité inspi­raci, jakou tu vyciťujeme z Homage to Cage, zkoumavě (nikoli zkumav­kově) odhalivé, procinkávaně vib­rátorské a křižovatkově pestré. De­vět Symfonií, které najdeme na části druhé a celé třetí desce, nemá vlast­ně určitá témata, jde spíše o (pro)ná­sledování ozvučených vrhcábových bloků, plných šplounavé zabořivos­ti, rozcupovávané vrtošivosti, promí­laných vybublanin, sledu minivýbu­chů hladce obrace protkávaných, je to ráchání ve zvukových koupelích, do kterých se stéká hluková plaz­ma, plná handrkování a harampádí. Což není třeba brát jako neuvážené sumírování bez zřetelného koeficien­tu, naopak: co se jeví jako poslepo­vávání nesourodých úryvků bez ladu a skladu, nemusí být vyšinutě zma­tečné, ale někdy mi chvilková chao­tičnost připadá jako dražba souzvu­ků a náruživůstek na přeskáčku. Ale pak nás zaujme pitoresknící luznění čísla 7, zvídavostní nornost s obkla­dačsky klávesným nadložím v čísle 8 nebo koumácká vyrovnanost závě­rečné skladby a jsme ochotni promi­nout rozkouskovanost jiné symfonie, připomínající neposkládanou staveb­nici. Ano, celkově jde o poslechové putování minovým polem nastraže­ných záchytů a promílaných závrat­nůstek, nemáme však dost prostoru, abychom si tady vydedukovali, kde přesně je co sešito horkou jehlou a kde naopak autorská houževnanost seskupení (zdánlivě) nesourodých úryvků překlene. I tady mám svého favorita, je to Symphony 6, věnovaná Noahu Creshevskému, která má ná­vaznostní prokomponovanost, ligo­tající provázanost a melodickou ve­mlouvavost.
Ale celkově tolik nezáleží na tom, který opus je nám bližší a nad kte­rým váháme. Je cenné, že Pogus všechno toto hledačství prezentuje a zastřešuje a že nad ním můžeme takto meditovat. Ostatně: kolik ob­dobných hokuspokusů už rozšířilo hranice většinové tvorby, když je po­sléze přejali a upravili nehledači.

Přidat komentář