PAOLO ANGELI + TARA FUKI vystoupí 20. ledna v Paláci Akropolis

Paolo Angeli, hráčskou technikou zcela jedinečný kytarista ze Sardinie, náleží do stejné kategorie velkých improvizátorů jako Pat Metheny či Fred Frith. Hraje na preparovanou kytaru vlastní konstrukce s 18 strunami, přídavnými pružinami a pedály, výsledek zní jako malý orchestr. Na posledním albu 22.22 Free Radiohead slavnostně uvedeném v newyorském Kennedy Centru zpracoval Angeli hity Radiohead do podoby, která imponovala samotnému Thomu Yorkeovi. Projekt 22.22 Free Radiohead se rodil během koncertní šňůry. Ve volných dnech jsem trávil noci dlouhými improvizacemi – a když jsem jednou mrknul na hodiny, ukazovaly právě 22:22. Ráno jsem snídal s hudbou Radiohead, během turné se mi do paměti otiskly zvuky prostředí, sardinské polyfonní sbory i autentické flamenco. O pár měsíců později, na ostrově u jižní Sardinie, se na mě z radia hrnula hudba ze severní Afriky. To byla odpověď, na kterou jsem čekal: hudební road-movie mezi Radiohead, Sardinií a arabskými vlivy. Psychedelické fantazie, jazzový feeling a cikánské rytmy. To vše dokážou struny mé kytary zpracovat.“

 

Angeli svůj nástroj označuje preparovaná kytara, což evokuje preparovaný klavír, vynález už nežijícího amerického experimentátora Johna Cage. Ale zatímco Cage mezi struny vkládal kovové či jiné předměty, aby z klavíru získal perkusivní tóny, Angeliho úpravy jdou mnohem dál a jeho tvorba je propojením tří rovin: hráčské, kompoziční i nástrojářské. Angeli mění nastavení v průběhu skladby pedály, střídá hru prsty a smyčcem, rejstřík zvuků se posouvá od kytary přes violoncello až po perkuse. Stavbu tohoto nástroje si u něj objednal dokonce Pat Metheny.

 

Angeli patří k avantgardistům, kteří natáčejí pro britskou značku ReR a ta má vazbu i na hráče z Česka. Zkomponoval operu s kytaristou Fredem Frithem, vystupuje s americkým bubeníkem Hamidem Drakem i japonskou houslistkou Takumi Fukushimou, která spolupracovala s Josefem Ostřanským a Vladimírem Václavkem. Vyrůstal na Sardinii v hudebně inspirativním prostředí. I když nejznámějším žánrem ostrova je sardinská polyfonie, neméně významná je tradice zpěvu s kytarou „canto a chitarra“. Ta je unikátní díky způsobu hry i konstrukci nástroje – na Sardinii jsou běžné obrovité kytary s kovovými strunami. Paolo Angeli tuto tradici studoval u mistra lokálních stylů Giovanniho Scanu a posunul ji do světového kontextu.

 

O pódium se při prvním letošním koncertě cyklu Respect Plus bude Paolo Angeli dělit s dobře známým českým duem Tara Fuki. Skupina se chystá na oslavy dvacátého výročí založení a připravuje nové album.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *