Fred Ho aneb Hudba jakožto podvratná činnost, vzdor a revoluce

„Fred Ho je revolucionář, který používá jazz jako své médium.“ Takto stručně, ale přesně tohoto hudebníka vystihl kritik Bill Shoemaker. A co k tomu sám Ho? „Všechno, co dělám, začíná hudbou,“ sdělil ve svých poznámkách k programu Deadly She-Wolf Assassin at Armageddon!, realizovaném Japan Society v zimní sezóně roku 2005. Má pravdu. Začíná, ale smyslem jeho tvorby je revolučnost, radikální boj s vládní mocí, jakožto marxista neuznává kapitalismus a věří v ,opravdový komunismus‘. „Veškerá hudba je politická,“ tvrdí, „ať si toho umělci jsou vědomi nebo nejsou. Já podporuji prostoupení idejí a materiálního života. Já hovořím o změně.“
Fred Ho (původním jménem Houn) je americký Číňan (nebo čínský Američan), revolucionář, skladatel, barytonsaxofonista, spisovatel, producent, politický aktivista a vůdčí osobnost Afro Asian Music Ensemble a Monkey 11_svet_jine_hudby1Orchestra. Jeho dílo je multikulturní, protože je v něm prolnuta jak asijská, tak africká i americká tradice. „Jeho styl je žánr sám pro sebe,“ napsal Larry Birnbaum v Down Beatu. Je to zcela novátorská fúze free jazzu s tradiční čínskou hudbou, nicméně mezi inspiračními zdroji můžeme oprávněně uvést Duka Ellingtona, Charlese Minguse, v jeho hudbě však slyšíme i swing. Ani tato konglomerace vlivů ovšem plně nevystihuje celkové zaměření. V něm se totiž sváří (nebo dotváří?) sofistikovanost s voluntárním primitivismem („Dávám přednost tomu, abych žil svůj život, jako bych jej prožíval v deštném pralese.“), nekonformnost s barnumstvím, přímočarost s komplikovaností, bouřliváctví s jemně sarkastickým humorem („Můj saxofon je to jediné, s čím jsem monogamní.“), šamanství s vizionářstvím. Je samozřejmé, že vedle obvyklých nástrojů používá občas i lidové instrumenty čínské, japonské a korejské, což dodává jeho hudbě specifické zabarvení.
Své politické přesvědčení si tento syn profesora politických věd na University of Massachusetts v Amherstu budoval už od mládí, kdy vyznával Black Power, Malcolma X a hnutí Black Arts, což vysvětluje onu promiskuitu asiatství a černošství v názorech i tvorbě. A na svých revolučních názorech a na opozici proti politickému patriarchátu bílých nehodlá nic slevovat ani v současnosti. Jeho dílo je rozsáhlé – obsahuje asi půl tuctu oper, hudebně teatrální (to znamená nejen divadelní, ale nadsazeně divadelní) díla, multimediální performance, hudbu k baletům, suity, oratoria, komorní a jazzové skladby atd. Podobně rozmanitá je i náplň jeho děl. Tak zmíněná muzikální záležitost o brutální konspirátorce Deadly She-Wolf Assassin at Armageddon!, vytvořená společně s autorkou Ruth Margraff, těží z japonských manga (kreslených seriálů specifického druhu) a samurajských kultovních filmů, opera Mr. Mystery je věnována „návratu Sun Ra, aby zachránil zemi“, tedy jednomu z velikánů free jazzu, se kterým se Ho dozajista cítí spřízněn (autorem libreta je Quincy Troupe). Další opera Night Vision (opět podle libreta Ruth Margraff) sleduje upírské téma – a tak bychom mohli pokračovat. Nedejme se ovšem těmito 11_svet_jine_hudby2výlučnými tématy mýlit. Základní proud tvorby není rozlomený, je pouze rozletitý a vedle těchto poněkud exkluzivních nebo i bizarních námětů v něm najdeme třeba All Power to the People, suitu, věnovanou hnutí Černých panterů. Jeho devíza je jasná: „Nejlepší hudba je ta, která je prodchnutá citem a zároveň syrová, vysoce náročná a zároveň troufalá.“ Nesmíme přitom zapomenout ani na narativnost jeho děl, na parléřství, které prostřídává muziku.
Alespoň trochu faktografie: jeho Asian American Art Ensemble trval od roku 1981 do 1988, Afro Asian Music Ensemble Ho založil v roce 1982, Monkey Orchestra v roce 1990, Afro Asian Arts Dialog společně s básníkem Kalamu Yu Salaamem roku 1991, Brooklyn Sax Quartet spolu s tenorsaxofonistou Davidem Bindmanem roku 1997 a Caliente! Circle Around the Sun s básníky Magdalenou Gomez a Raulem Salinasem v roce 2005.
Stop the Execution, Start a Revolution!
Tak Ho pojmenoval pátou část své suity Free Mumia! K čemuž mohu pouze dodat, že mi Fred Ho napsal, že si přeje, abych nezamlčel jeho revoluční zaměření. Ale nezamlčel bych je, ani kdyby mě k tomu nevyzval.

Diskografie:
Tomorrow Is Now! (1986 Soul Note)
Bamboo That Snaps Back (1987 Finnadar/Atlantic)
A Song for Manong (1988 AsianImprov Records)
We Refuse to be Used and Asbused (1989 Soul Note)
The Underground Railroad to My Heart (1994 Soul Note)
Monkey: Part One, The Monkey Orchestra (1996 Koch Jazz)
Monkey: Part Two, The Monkey Orchestra (1997 Koch Jazz)
FH / Afro Asian Music Ensemble: Turn Pain Into Power! (1997 OO Discs)
Yes Means Yes, No Means No, Whatever
She Says, Wherever She Goes! (1998 Koch Jazz)
Warrior Sisters:
The New Adventures of African and Asian Womyn Warriors
(1999 Koch Jazz)
FH + Ruth Margraff:
Night Vision: A Third to First World Vampyre Opera
(1999, 2000 Big Red Media + kniha)
Voice of the Dr Agon – Once Upon a Time in Chinese America (1999, 2003 Innova)
The Way of the Saxophone (2000 Innova)
The Black Panther Suite: All Power to the People! (2003 Innova – DVD)
Big Red! (2004 Big Red Media)
Shaolin Secret Stories – Voice of the Dragon 2 (2004 Big Red Media)
FH + Raul Salinas: Red Arc: A Call for Liberacion (2005 Wings Press)
Deadly She-Wolf Assassin at Armageddon (2006 History of Stage Production)
– – –
eXchange: China (1999 CRI)
Brooklyn Sax Quartet: Far Side of Here (2003–2004, 2005 Omni Tone)

Knihy:

FH + Ron Sakolsky: Sounding Off! Music as Subversion / Resistance / Revolution
(Autonomedia / Semiotext, 1995)
The Sheroes Womyn Warriors Calendar
(Autonomedia / Semiotext, 1998 etc.)
Legacy to Liberation: Politics and Culture of Revolutionary Asian Pacific America
(AK Press, 2000)
FH + Bill V. Mullen: AFRO/ASIA:
Revolutionary Political and Cultural Connections between African and Asian
Americans (Duke University Press, 2006)
Wicked Theory, Naked Practice: Collected Political, Cultural and Creative Writings by Fred Ho
(2007 University of Minnesota Press, 2007)

Home

http://voiceofthedragon.com

Foto Archiv

Přidat komentář