AWARE: Requiem For A Dying Animal

Glacial Movements, 2023, 50:27

Jak uniknout letním srpnovým vedrům? Třeba se podrobně věnovat nejnovější desce ambientního vydavatelství Glacial Movements, jehož nahrávky jsou plné inspirací oblastmi věčného ledu a sněhu. Tu nejnovější přichystal Alexander Glück skrytý za přezdívkou Aware. Její jméno je v češtině „rekviem za umírající zvíře“, což jí dává, stejně jako téměř každé desce italského labelu, environmentální podtón. „Lidé mohou žít a dýchat pouze v tenké vrstvě atmosféry ovinuté kolem planety Země. Vší svou silou a kreativitou se jim podařilo vymýtit nevýslovné množství zvířecích spoluobčanů. Jak kdysi řekl Arvo Pärt: i hudbou můžete zabíjet – protože hudbou se dotýkáte média života, samotného vzduchu. V tomto smyslu není hudba odsouzena k vyjádření vnitřního života homo sapiens.“ Z této teze lze jednoduše vydedukovat, že čtveřice dlouhých ambientních skladeb nebude mít jásavého ducha. První díl je postaven na skrumáži jemně skřípavých field recordings, které jsou kombinované pomalými elektronickými melodiemi a samply smyčcových nástrojů. Druhá kompozice je poté postavena na jemně zkreslených nahrávkách neznámého pěveckého sboru, ten se postupně vytratí, aby přenechal místo změti kovových zvuků, které dávají nahrávce industriální nádech. Křupavé zvuky tajícího ledu provázejí posluchače třetí nahrávkou, kterou naplní i další „orchestrální zvuky“, které nechají vzpomenout na pastorálně posmutnělou atmosféru legendární ambientní série desek Disintegration Loops Američana Williama Basinského. Podobný propletenec musique concrète, praskajících mikrohluků, pomalu se proměňující zvukové hauntologie a nadpozemské abstraktní elektronické melodiky vyplňuje i poslední čtvrtinu alba Requiem For A Dying Animal. Zádušní mše pro zemské prostředí? Nebo snad nenápadný štulec, který by mohl posluchače vybudit z jisté občasné aktivity stran přírody, která nás obklopuje? Na tyto otázky si každý posluchač musí odpovědět sám.