Benedikt Jahnel Trio: Equilibrium

benediktBenedikt Jahnel pochází z Horního Bavorska. Už během klasické výuky na klavír jej zaujaly možnosti kompo­ziční a improvizační. Absolvoval stu­dia v Berlíně a New Yorku, má zkuše­nosti hraní s veličinami amerického i evropského jazzu, přes úspěchy na jazzové scéně coby vystudovaný ma­tematik zaměstnáním je univerzitní vědec. Neméně muzikantsky zkušení jsou basista Antonio „Ton~o“ Miguel ze severního Španělska a mezi new-yorskou špičkou zabydlený bubeník Owen Howard, původem Kanaďan.
Slovo equilibrium znamená vyvá­ženost, rovnováhu. Pod vyrovnanos­tí si obvykle představujeme poklid, ztišení, k němuž je nutné se často doslova proplazit vlastním životem. Režisér Kurt Wimmer ve svém stej­nojmenném filmu z roku 2002, dějo­vě zasazeném do času po příští světo­vé válečné katastrofě, však rovnováze přiřadil zvrhlejší výklad: povinné do­držování totalitních zákonů. Známe to z domova, prý: aby byl klid na práci. Narušením této pseudoharmonie se v tomto světle jeví každé probouze­ní emocí. Proto jsou ve filmu niče­na umělecká díla, knihy, také hudeb­ní nosiče. Equilibrium, jak vidno, lze různými hlavami chápat rozporně! Pozor na to! Hudba Benedikta Jahne­la však jednoznačně straní lidské duši ponořené retrodbonus.org do všeho, co harmonizuje člověčí život vnitřní i vnější. Přesto si uvědomuje nesoulad v povzdálí, což dokáže hudebně vyjádřit. Mnohé na­značuje už smysl názvů skladeb – po­svátné ticho, skrytá krása, země slatin a kopců či porozumění.
Mnozí jazzoví pianisté současnos­ti, hlavně evropští, svého muzikant­ského sdělení dosahují „hlubokými ponory do svého nitra“ a zcela se zříkají rytmické podstaty nejen jazzu, ale rytmu hudby obecně, Jahnelo­vo trio rytmus ctí s citlivostí nejlep­ších rytmik moderního jazzu vysta­vených na původní úloze kontrabasu a „paulmotianovské“ citlivosti. Ta­kovéto pojetí rytmiky ji činí rovno­právnou s melodickou improvizační fantazií kapelníka – zde pianisty Be­nedikta Jahnela. Úvodní Gently Un­derstood začíná dramaticky rytmicky důraznou figurou na basových stru­nách uvnitř klavíru, s níž kontrastu­je následující vstup melodie pomalu se rodící; přidává se rytmika a kla­vír rozehrává až hymnicky klenutou harmonii. Celá skladba má v sobě neuvěřitelné napětí – které se však v závěru zklidňuje do lyrické podoby. Sacred Silence je až „jarrettovsky“ zamilovanou impresí, v níž vnímáme návaznost na mistry balad typu Billa Evanse či právě pozdního Keithe Jar­retta. Ve skladbě si zahraje skromné sólo Antonio Miguel na kontrabas: v podstatě přehraje melodický nápad bez potřeby improvizačně exhibovat, čímž skladbu zpevní nejen rytmic­ky. Nejdramatičtější impresí otevře­nou souhrou basových tónů klaví­ru i kontrabasu je nejdelší titul alba (13:52) Moorland & Hill Land, u níž hudba činí slyšitelný nikoli popis vlastní krajiny, ale spíše dějů, kte­ré jsou s ní spjaty. Skladba po zvu­kem osudové první třetině nachází usmíření v romantizující další čás­ti. Nečekaně rozverně zaznívá klavír v úvodu Hidden Beauty, což se uká­že jako počátek „bloudění“ melodie setkávající se v drobných dialozích s kontrabasem a bicími. Závěrečné titulní Equilibrium hudebně završuje to, k čemu hudba v průběhu nahráv­ky směřovala: k nalezení hudby pro rovnováhu naší duše. Album je au­torským počinem Benedikta Jahnela.

ECM/2HP, 2012, 53:48