 Jedna špinavá nadzemní dráha, železniční most přes Červenou řeku, na kopci nemocnice pro válečné veterány a za ní už jen samá zeleň;  to jsou sedmdesátá léta v louisianském Shreveportu. Bývalá konfederační bašta mimo to dlouho platila za místo vyhlášené čtvrtí červených luceren, jehož proslulá Fannin St. svého času přilákala i bluesového ďábla Leadbellyho. A na pomyslné shreveportské hudební mapě je třeba nyní zvýraznit i jméno místního rodáka Briana Bladea, který v jazzovém světě proslul již dávno coby bubeník výjimečného kvartetu Waynea Shortera a lídr septetu Fellowship. Málokdo ovšem ví, že Blade doma během let jen s kytarou v ruce skládal obyčejné písničky. A nebýt impulsu od Daniela Lanoise, nikdy by se neodhodlal své skladby natočit a vydat na právě vycházející desce MAMA ROSA (Verve Records, 2009, 50:17). Blade tu hraje na kytaru i bicí, zpívá a je autorem většiny repertoáru; ale podobně jako u alb Boba Dylana – totiž Oh Mercy a pozdějším Time Out of Mind, na němž Blade ne náhodou účinkuje – má na výsledném zvuku zásadní podíl právě „temný princ z černých hor“, jak producenta ve svých Kronikách vystihl Dylan. Bladeův čistý a baladicky něžný hlas se znatelným louisianským přízvukem, hudebně někde na půl cesty mezi americkou písničkářskou tradicí a vlnou černého rhythm’n’blues i gospelu šedesátých let, vhodně doplňují sycené kytarové vrstvy i hallové omalovánky z dílny Lanoise a jeho dvorního mistra zvuku Adama Samuelse, zde podepsaného spoluproducenta. Ti spolu přitom jako Leadbelly se svojí hrdinkou Robertou střídají nejrůznější hudební krajiny: hned Bladeova silně baptistická vzpomínka na babičku Rosu v úvodní písničce stojí na jednoduché harmonické páteři s otevřenými akordy, jimž Lanois vjíždí do vlasů svými rezonujícími mezihrami. O skladbu později se jednohlasně přidá vokalistka Kelly Jones a pod její něžností roztají i producentovy jindy vyprahlé strunné žalozpěvy. Protiklad dusného kytarového zvuku s ostře vybrnkávanými basovými linkami jako by sem přitom dorazil z desek T Bonea Burnetta či ještě lépe Viktora Krausse, basisty Billa Frisella, v jehož kvartetu zase dlouho působil zde angažovaný pedal steel kytarista Greg Leisz. Právě skrze tento nástroj, na nějž na desce hraje dále Lanois a Patrick Smith, mají Bladeovy písně pro změnu blízko k moderní country, jaké už si mnohokrát vyzkoušel při hraní se zpěvačkou Emmylou Harris. Z často duhově zbarvených kytarových sól je zase patrné Bladeovo zaujetí psychedelickým rockem šedesátých let; tedy tím, co se silně ozývá i v sólové tvorbě Davea Easleyeho, jinak pedal steel kytaristy Bladeova bandu Fellowship. Důležitou spojnicí s touto kapelou jsou ovšem i hostující kytarista Kurt Rosenwinkel, basista Chris Thomas a především pak pianista John Cowherd, po jehož boku Blade hrával celá osmdesátá léta během studií na loyolské univerzitě v New Orleans. A když ve skladbě At The Centerline čtyřhlas s podpěrnými a vzdáleně bluesovými licky uteče do orientálního, téměř buddhistického nápěvu, odněkud jako by se pro změnu ozvaly Bladeovy roky meditací u Shortera. Rozplétat souvislosti vzniku alba a spojitosti jeho účinkujících je tedy jistě podnětné k pochopení výsledné podoby. Daleko víc však o desce vypovídá třeba balada Second Home, kterou se Blade vyznal z lásky k New Orleans a svému učiteli Johnu Vidacovichovi. Mama Rosa je totiž přes své nesporné kvality především výpovědí, sbírkou osobních písniček a ohlédnutím se zpět za čtyřiceti lety života. Že natolik sympatickým, citově zaujatým a přitom refl ektujícím vše, čím Blade coby muzikant prošel, jen potvrzuje, že si Mama Rosa zaslouží víc než jen pomyslný zápis do shreveportské hudební knihy.
Jedna špinavá nadzemní dráha, železniční most přes Červenou řeku, na kopci nemocnice pro válečné veterány a za ní už jen samá zeleň;  to jsou sedmdesátá léta v louisianském Shreveportu. Bývalá konfederační bašta mimo to dlouho platila za místo vyhlášené čtvrtí červených luceren, jehož proslulá Fannin St. svého času přilákala i bluesového ďábla Leadbellyho. A na pomyslné shreveportské hudební mapě je třeba nyní zvýraznit i jméno místního rodáka Briana Bladea, který v jazzovém světě proslul již dávno coby bubeník výjimečného kvartetu Waynea Shortera a lídr septetu Fellowship. Málokdo ovšem ví, že Blade doma během let jen s kytarou v ruce skládal obyčejné písničky. A nebýt impulsu od Daniela Lanoise, nikdy by se neodhodlal své skladby natočit a vydat na právě vycházející desce MAMA ROSA (Verve Records, 2009, 50:17). Blade tu hraje na kytaru i bicí, zpívá a je autorem většiny repertoáru; ale podobně jako u alb Boba Dylana – totiž Oh Mercy a pozdějším Time Out of Mind, na němž Blade ne náhodou účinkuje – má na výsledném zvuku zásadní podíl právě „temný princ z černých hor“, jak producenta ve svých Kronikách vystihl Dylan. Bladeův čistý a baladicky něžný hlas se znatelným louisianským přízvukem, hudebně někde na půl cesty mezi americkou písničkářskou tradicí a vlnou černého rhythm’n’blues i gospelu šedesátých let, vhodně doplňují sycené kytarové vrstvy i hallové omalovánky z dílny Lanoise a jeho dvorního mistra zvuku Adama Samuelse, zde podepsaného spoluproducenta. Ti spolu přitom jako Leadbelly se svojí hrdinkou Robertou střídají nejrůznější hudební krajiny: hned Bladeova silně baptistická vzpomínka na babičku Rosu v úvodní písničce stojí na jednoduché harmonické páteři s otevřenými akordy, jimž Lanois vjíždí do vlasů svými rezonujícími mezihrami. O skladbu později se jednohlasně přidá vokalistka Kelly Jones a pod její něžností roztají i producentovy jindy vyprahlé strunné žalozpěvy. Protiklad dusného kytarového zvuku s ostře vybrnkávanými basovými linkami jako by sem přitom dorazil z desek T Bonea Burnetta či ještě lépe Viktora Krausse, basisty Billa Frisella, v jehož kvartetu zase dlouho působil zde angažovaný pedal steel kytarista Greg Leisz. Právě skrze tento nástroj, na nějž na desce hraje dále Lanois a Patrick Smith, mají Bladeovy písně pro změnu blízko k moderní country, jaké už si mnohokrát vyzkoušel při hraní se zpěvačkou Emmylou Harris. Z často duhově zbarvených kytarových sól je zase patrné Bladeovo zaujetí psychedelickým rockem šedesátých let; tedy tím, co se silně ozývá i v sólové tvorbě Davea Easleyeho, jinak pedal steel kytaristy Bladeova bandu Fellowship. Důležitou spojnicí s touto kapelou jsou ovšem i hostující kytarista Kurt Rosenwinkel, basista Chris Thomas a především pak pianista John Cowherd, po jehož boku Blade hrával celá osmdesátá léta během studií na loyolské univerzitě v New Orleans. A když ve skladbě At The Centerline čtyřhlas s podpěrnými a vzdáleně bluesovými licky uteče do orientálního, téměř buddhistického nápěvu, odněkud jako by se pro změnu ozvaly Bladeovy roky meditací u Shortera. Rozplétat souvislosti vzniku alba a spojitosti jeho účinkujících je tedy jistě podnětné k pochopení výsledné podoby. Daleko víc však o desce vypovídá třeba balada Second Home, kterou se Blade vyznal z lásky k New Orleans a svému učiteli Johnu Vidacovichovi. Mama Rosa je totiž přes své nesporné kvality především výpovědí, sbírkou osobních písniček a ohlédnutím se zpět za čtyřiceti lety života. Že natolik sympatickým, citově zaujatým a přitom refl ektujícím vše, čím Blade coby muzikant prošel, jen potvrzuje, že si Mama Rosa zaslouží víc než jen pomyslný zápis do shreveportské hudební knihy.
