Chick Corea: The Ultimate Adventure

9_chick_coreaLetos čtyřiašedesátiletý komponující a průběžně jazzově improvizující klavírista ChickCorea je už pětatřicet roků stoupencem L. Rona Hubbarda (1911–1986), zakladatele takzvané dianetiky neboli scientologie. Kontroverznost této tržně úspěšné světonázorové organizace nechávám stranou, pouze konstatuji, že zastáncem scientologie jsou herci John Travolta a Tom Cruise. Už album novodobého Elektrik Bandu To The Stars (Stretch 2004) ,ideologicky‘ inspiroval L. Ron Hubbard, stejně jako nyní THE ULTIMATE ADVENTURE (Stretch/ Concord/Universal, 2006, 73:09), kde jedenáctidílná orchestrální svita čerpá názvy ze stejnojmenné rané sci-fi prózy zakladatele scientologie. Vtip je v tom, že kromě manýristické obálky, zcizující motiv Brueughelovy Babylónské věže, přetisku obálky Hubbardovy knížky v bookletu a Coreovy apoteózy L. Rona Hubbarda, jde o absolutní hudbu, propojující prvky západoafrické, katalánské i středoasijské s americkým jazzem coreovsky vysoké úrovně. Ozve se zde dávný duch fúze jazzu s rockem: souboru Return To Forever (pojem převzatý opět od L. Rona Hubbarda), ale invencí je zvuk blíže mladistvé skupině Origin. Pozoruhodný je fakt, že Corea získal ke spolupráci někdejší členy skupiny Paka de Lucii, akustického baskytaristu Carlose Benaventa a flétnistu Jorgeho Pardoa; v polyrytmech zde tančí střídající se Steve Gadd, Airto Moreira, Vinnie Colaiuta, Ruben Dantas, Hossam Ramzy i Tom Bechtlein. Frank Gambale přispívá svou akustickou kytarou a mocným zvukem se navrací Hubert Laws, o němž filharmonik Jiří Válek řekl, že jeho tón je ,jako dámská noha‘ a v jazzu je ojedinělým flétnistou, který kulturou práce s tónem drží krok se symfonickými instrumentálními kolegy. Imponující je melodický zvuk úchvatně pružné Benaventovy basy. Jeho kolega Pardo je se svou flétnou zdravě dravý. Kdekoliv se objeví Steve Gadd, zapojí se do hudebního proudu živoucí srdeční pulzace, jazzový tep, kdysi swing nebo nepřesně muzikální synkopace. Akustika se zde proplétá s elektrickým zvukem, síť perkusí zahušťují tympány a špičku harmonie tvoří činely. Závratné perličkové běhy Chicka Corey na klaviatuře jsou nápadité, často objevné a vyhýbají se laufům, již použitým postupům, tedy dříve prověřeným frázím. Výsledek reprezentuje Chicka Coreu, který má stále co říci.