Enrico Rava: Rava On the Dance Floor

album_mesice2Italský trumpetista a podílník pes­trosti světové scény moderního a avantgardního jazzu Enrico Rava (1939) patří k jazzmanům, jimž je melodie zásadní pro vlastní výraz. Rád to čas od času připomíná svý­mi alby, ať už se v nich zračí obdiv k melodiím z oper Pucciniho, Per­golesiho či Bizeta, k šansonům nebo k písním, které vládly v historických časech jazzu. Tato alba jsou takový­mi zákusky už v tak bohaté hostině jeho vlastních projektů, v nichž ved­le přínosu sólistického hraje důleži­tou úlohu i jeho tvorba skladatelská. Tentokrát se Rava vnořil do nahrávek Michaela Jacksona (1958–2009). Rava přiznává, že až do jeho smrti se s jeho hudbou zcela míjel a začal se v ní orientovat na cestách autem až poté. Tvrdí, že nakonec se chytil na nakažlivý riff z vlastní Jacksono­vy skladby Smooth Criminal, který také uslyšíte na aktuálním albu Rava na tanečním parketu. Silně jej zauja­la rytmická stránka věci v dokonalé souhře s tanečním a mimickým pro­jevem. A tak dva roky po Jacksono­vě úmrtí začal nahrávat výběr z je­ho alb Thriller (1982), Bad (1987), Invincible (2001) a 2CD kompilace HIStory – Past, Present and Future (1995). Vybral si k tomu jedenácti­členný big band Parco della Musi­ca Jazz Lab, což je těleso římské hudební nadace zaměřené na mla­dé jazzové muzikanty a pojmenova­né po svém působišti. Big band vede aranžér a trombonista Mauro Ottoli­ni, jenž je za Atlantikem znám ze své­ho působení s kapelami Billa Frisella, Carly Bleyové či Marii Schneiderové. Pianistou orchestru je Giovanni Gui­di, který je členem současného Ra­vova kvinteta hrajícího na albu Tribe (2011, ECM).

Enrico Rava sestavil repertoár z Jacksonových songů s výjimkou slavného evergreenu Smile, který Charlie Chaplin složil do filmu Mo­derní doba (1954) – tehdy jej zpíval pianista Nat King Cole a Jackson si tuto píseň oblíbil natolik, že zní v zá­věru desky HIStory – Past, Present and Future, Book I. Druhou autor­skou výjimkou je Jacksonův zásek v moderní populární hudbě, jež se zove Thriller – autorem titulní sklad­by je anglický písňový skladatel, hu­debník, producent Rodney Lynn Temperton (1947), který má zásluhu právě na Jacksonových hitech Rock With You a Thriller. „Jacksonovské“ CD otvírá skladba Speechless, kte­rá ukazuje lyričtější podobu Ravo­vy hry, k čemuž přispívá významně Guidiho klavír a komorní aranžmá s altsaxofonovým sólem Daniela Tit­tarelliho. Obdobně je zabarveno Cha­plinovo Smile. Tyto popověji znějící skladby jsou vůči celkovému dojmu z alba trochu matoucí, což lze vzhle­dem k základní matérii očekávat. Většina skladeb a Ottoliniho aranž­má však mění Jacksonovu hudbu v zajímavý orchestrální jazz, plný muzikantských perel a dravosti od­povídající tanečnímu duchu původ­ní hudby. Přesvědčí o tom hned ná­sledující They Don’t Care About Us v rytmu reggae a se zasněnou atmo­sférou – aby se však posluchač ne­cítil ukolébán, zvuk se rozbouří free­jazzovou pasáží v závěru za přispění saxofonů v extázi a se zahuštěným zvukem orchestru. Vše ukončí Ra­vova závěrečná fanfára a baskyta­rový riff. Thriller ovládá baskytarový spodek, nad nímž se sólově vyřá­dí Rava, také perkuse ovládané Er­nestem Lopezem Maturellem. Konec skladby je ryzí aleatorika. Nejen díky elektrické kytaře Marcella Gianniniho zní ostře rockově Privacy, ale také I Just Can’t Stop Loving You. Do po­kladnice instrumentálek pro zamilo­vané, či prostě jen posmutnělé, lze zařadit Little Susie. Klasickou jazz-rockovou pochoutkou pro uši i duši je Blood On the Dance Floor, včetně typického zvuku orchestru a témb­ru kláves Franze Bazzaniho. V závě­rečném History však Rava i Ottolini záměrně zvýraznili rytmickou strán­ku tohoto původně Jacksonova sin­glu a vyjma krátkých vstupů klavíru, trubky a trombónu ponechali v celé skladbě melodický motiv zaznívat jen v riffech dechové sekce. Enrico Rava a Mauro Ottolini postavili Michaelu Jacksonovi mimořádný jazzový po­mník.

ECM/2HP, 2012, 56:25