Fanfare Pourpour: Karusell Musik

8_lars_holmerRozdováděná muzika ke skotačení – to je skladatelská i hráčská devíza Larse Hollmera, druhdy zakladatele skupiny Zamla Mammaz Manna, nejrozvernější a nejvzdálenější odnože Rocku v opozici. Plus vydatné prvky švédského folklóru. Tón mu vždy udával jeho akordeon, který má samozřejmě blízko k tanečnímu veselení. Zamla Mammaz Manna patří do historie, zato Hollmer v řadě dalších projektů rozdává dobrou náladu nejen ve své vlasti, nýbrž porůznu ve světě.
Koncem osmdesátých let dvacátého století si zahrál v jeho Looping Home Orchestra i kanadský jazzový novátor, saxofonista a flétnista Jean Derome. Ten pak – kromě vlastních avantgardních projektů – dal dohromady mnohačlenné těleso Fanfare Pourpour, složené sice z podobně laděných hudebníků, kteří se však rozhodli proměnit obvyklý repertoár a nabídnout seanci ve stylu promenádního orchestru. Vydali dvě úspěšné desky s příznačnými názvy Tout le mondeLe Ball a pak se stalo, co jsme mohli očekávat. Derome si vzpomněl na Hollmera a zaranžoval pro Fanfare Pourpour sedmnáct jeho skladeb. Devatenáctičlenné těleso s nimi za Deromova řízení napřed vystoupilo na hudebních festivalech v letech 2004 a 2005 a také v roce 2006, kdy se natěsnalo do studia, hrálo naživo a bez okolků, takže album KARUSELL MUSIK (Monsieur Fauteux, 2007, 48:51) si zachovalo spontaneitu a bezprostřednost. S kanadskými muzikanty, mezi nimiž najdeme například basistu Normanda Guilbeaulta či perkusistu Nicolase Letarta, ale také dva akordeonisty, tu účinkuje i Hollmer – nejenom s dalším akordeonem, nýbrž i jako zpěvák. Od prvního momentu se tu rozezní rytmický, svižný a vtíravý kolotoč melodií a neponechá posluchače v klidu. Je zajímavé sledovat, jak je možné prostřídávat tempa a nálady, ačkoliv základ zůstává totožný, ale Derome zná jak skladatele, tak své těleso, a dokáže z předloh vytěžit maximum. A tak setkání Skandinávie s Kanadou, propojení dvou zcela různých, ba odlišných kulturních dispozic, dopadlo skutečně ,osvěživě‘, jak si už po koncertu v roce 2005 pochválil recenzent Downtown Music Gallery.