Joachim Khün – Majid Bekkas – Ramon Lopez: Kalimba

9_joachim_kuhnKalimba je instrument rodiny drnkadel s ozvučnicí. Joachim Khün je pianista a skladatel narozený ve východoněmeckém Lipsku roku 1944, zpočátku ovlivněný především hardbopem, z touhy po dalším vývoji emigrant do Německa západního (1965). Podílí se významně na vývoji evropské avantgardy a jazzrockové fúze. Ibiza/ Eivissa je středomořská reklama na tropické ostrovní ráje. Tamní pláže Khüna inspirovaly ke vzniku jazzově impresionistického alba Joachim Khün – Majid Bekkas – Ramon Lopez: KALIMBA (ACT Music+Vision/distribuce 2HP, 2007, 63:07). Atmosféra taneční a lidové hudby ostrovů blízkých Španělsku a nedaleko arabského severu Afriky Khüna přivedla k nápadu zahrát si s muzikanty spjatými s tímto historicky fúzujícím kulturním prostředím. Rytmus svěřil skvělému španělskému bubeníkovi Ramonu Lopezovi a náladu celé nahrávky nechal výrazně ovlivnit skladbami, vokálem a hrou na arabský nástrojový arsenál Maročana Majida Bekkase. Ten vedle titulní kalimby tvoří prapradědek tenorového banja, dvou či třístrunná loutna guembri s hlubším laděním a potlačeným echem. Tyto nástroje se na africký sever dostaly v dávných časech s otroky hlavně z Mali a Guineje. Snad právě proto se v podání potomků, k nimž Bekkas patří, zrodil v moderní době zástupný pojem africké blues. Zdalipak se už arabská civilizace omluvila otrokům obdobně jako ta americká?
Úvodní A Life Experience strhne Khünovou hrou na piáno v rytmické syntéze hard bopu, ozvěn rhythm&blues a Bekkasovým zpěvem jak z jižanských plantáží. V Bekkasově vlastním songu Hamdouchi se nám představí basová linka guembri a orientální melodika zpěvu, do písně vstupuje klavír někde až v poloze freejazzové. Říci o Lopezově tvorbě rytmu, že je maximálně výrazný, je zjednodušující. Kdo znáš, jak hraje Miloš Dvořáček, tak věz, že leccos mají společného. V pomalé vlastní Good Moon Khün představí v celé kráse svůj avantgardní jazzový modernismus hravě vstupující do třetího proudu, kalimba s bicími a Khünovou levou rukou však hru společně drží hypnotickým rytmem. V Kalimba Call si užijeme zvukovou zvláštnost dialogu kalimby se zvonivou figurou křídla. V desetiminutové Sabbatique se zpod Bekkasova zpěvu překvapivě vynoří free improvizace Khünova altsaxofonu.
Triu se zdařilo vytvořit citlivou fúzi avantgardního jazzu se severoafrickým hudebním výrazivem, které je geneticky napojeno na rovníkovou Afriku. A tamní otroci z východních pobřeží, jak známo, se posléze stali prapředky jazzových průkopníků.