Kenny Wheeler: It Takes Two!

1_07_KennyHráče na trubku a křídlovku Kennyho Wheelera v minulosti najdeme především v evropských avantgardních big bandech, například v Globe Unity Orchestra či v Rhythm Combination & Brass. Kytaristu Johna Abercrombieho u zrodu jazzrocku, a také Eicherova ,soundu ECM‘. Oba nejednou asistují u koncepčně volnějšího hraní, proto překvapí komorní intimita s převažujícím španělsko-brazilským podtextem čerstvého alba IT TAKES TWO! (CamJazz/2HP, 2006, 64:59). Ač je s výjimkou Love Theme From Spartacus Alexe Northe na všech skladbách podepsán Wheeler, je to především kytarová nahrávka dvou výrazných osobností, k nimž kontrabas Anderse Jormina a křídlovka kapelníka plní – rozhodně nikoli bezvýznamnou – úlohu zvukově průzračnou hudbu zpestřující. Tím druhým kytaristou je generačně nejmladší člen kvarteta John Parricelli. Jeho profesionální dráha má počátek v roce 1980 a zahrnuje zkušenosti s nejrůznějšími hudebními žánry. Oba kytaristé už s Wheelerem spolupracovali dříve, každého, ovšem zvlášť, najdeme už na albech ECM v devadesátých letech.
Zvuk zde hraných kytarových duet charakterizuje používání především akustických kytar, v některých skladbách Parricelli rozkmitává nylonové struny, oba se vystřídají také s elektrickou kytarou. Kdo na co hraje a v kterém titulu je pečlivě vypsáno na obalu alba.
Vedle iberoamerických inspirací je tu dobře slyšitelná evropská kytarová klasika. V After Love se dočkáme typicky střídmé jazzrockové kytary Johna Abercrombieho. Ve Fanfare se Wheeler předvede vícehlasým úvodem. Ve dvou kolektivních free improvizacích (Improvisation No.1, Improvisation No.2 ) nám všichni čtyři připomenou, že záměrem nahrávky sice je především přítulný kytaristický sound s lehce dráždivými rytmickými prvky, ale je podáván muzikanty velmi volně smýšlejícími. Jeden z trůnících kontrabasistů evropské scény, Anders Jormin, na sebe výrazně upozorní hned v úvodu celého alba a melodické dialogy kytar se vstupy křídlovky podtrhuje rovněž zpěvnou basovou linkou.
Hudba této čtveřice vás nechce roztančit, ale přimět k hodinovému úniku ze zvukového šílenství městského dne.