Lace Curtains: The Garden of Joy and the Well of Loneliness

album_mesice8Deset let to trojice Harlem táhla po­spolu a v době, kdy se zdálo, že se jejich snaha začíná zúročovat a jejich muziku začíná vydávat renomovaný la­bel Matador, se Harlem stali minulos­tí. Na troskách formace povstaly dvě nové entity, Grape St. Curtise O’Mary a Michael Coomers rozjel svou novou kapelu, kterou nazval Lace Curtains. Ta právě vydává své debutové album The Garden of Joy and the Well of Lo­neliness. Všichni milci Harlem si ne­dávno oddechli – oba pohrobci, jak Grape St., tak Lace Curtains ctí gará­žový odkaz původní kapely. Michael Coomers jako vrchní textař to měl s postavením se na vlastní nohy jed­nodušší neboť i tvorba Harlem byla především postavená na jeho křeh­kých introspektivních příbězích.
Od nich se odráželo vše ostatní, nála­da a intenzita kompozic, se kterými v úsporném, tří nebo čtyřčlenném ob­sazení mnoho nezmůžete. Navíc Mi­chael to na debutu The Garden of Joy and the Well of Loneliness ani neměl v plánu. Debut Lace Curtains je ne­nápadný deník hlavního hrdiny, kte­rý není pro každého. Michael si ten­tokrát dal s texty maximálně záležet a kombinací introspektivních dojmů s častými průměty do naposloucha­ných nebo načtených klasik vytváří i z banálních, nebo lépe klišovitých témat zajímavé rébusy nebo skládač­ky. Škoda jen, že díky mimořádnému žonglérskému výkonu se slovíčky tro­chu zapomněl, že písnička je přeci jen především postavena na melodiích. Ty nemusejí být za každou cenu chytla­vé, nemusely by být ale, jako na The Garden of Joy and the Well of Lone­liness, šedivé. A nepomůže ani me­diálně vděčné spojení s bubeníkem Mattem Tongem z Bloc Party. Samo­zřejmě na albu najdeme i výjimky. Na­příklad úvodní singl High Fantasy je ukázkou, jak by měl vypadat úsporný, přesto chytlavý garážový rock. Je jen velká škoda, že kromě zvolnění v po­době zamyšlené Grey se na desce ne­dočkáme dalších, podobně silných momentů. Při opakovaném posle­chu mě napadla varianta, jak by pod­le mého mínění umění Michaela Coo­merse vyniklo asi nejlépe. Texty by si zasloužily vyjít v kolibřím vydání jako sbírečka básní a k ní by se přikládal sedmipalcový singl s mnou vychvalo­vanými kousky. Poté bych mohl s kli­dem prohlásit, že máme co do činění s mimořádnou výpovědí. Ovšem Lace Curtains vydali hudební album, které je sice lyricky nadprůměrné, díky slab­šímu hudebnímu doprovodu ale za­padá do garážově šedivého průměru.

Female Fantasy, 2011, 36:20