Mint: Cardboard Rocketships

8_mintHrát v dnešní době utopisticky melodickou indie elektroniku, to zavání dlouhodobějším výpadkem paměti. Vždyť všichni ti osamělí laptopoví jezdci už pár let nevystoupili samostatně na klubová pódia a většina specializovaných labelů skončila na dlažbě nebo dnes vydávají něco dočista jiného. Ne tak Mint. Spolumajitel vydavatelství Boltfi sh Records propadl mámivým elektronickým hrátkám nadobro, móda nemóda. Jeho druhá dlouhohrající deska CARDBOARD ROCKETSHIPS (Boltfi sh Rec., 2009, 61:15) vychází v těchto dnech. Stačí pár taktů poslechu a vše je jasné. Novinka jako by vypadla z mírně zaprášené učebnice, „kterak má pravověrná indie elektronika zníti“. Tak především odlehčeně a optimisticky, čímž navazuje tak na všechny ty utopisty 70. let s předpotopními elektronickými monstry okolo sebe. Za druhé u dobré indie elektroniky převažují rozvážná střední tempa, která se výjimečně překulí do breakového click’n’cut masakru nebo naopak do valivě hip-hopového zevlení. No a nakonec nesmí chybět škádlení analogového ,teplého‘ zvuku s chladným rozsáhlým digitálním kluzištěm. Všechna tato zákoutí nová deska Mint vymetá a navrch přidává pocit suverénně zvládnutého řemesla, ke kterému autor přistupuje jako ke svrchované zábavě. A to je nejpodstatnější devíza jinak po všech stránkách průměrného alba. Zatímco deska anglického projektu Mint byla rozzářená jako sluníčko, to letní následovník na labelu Boltfi sh z pera rumunského projektu Yvat už tak pozitivní není. Právě naopak. Na desce KUNZITE (Boltfi sh Rec., 2009, 42:24) je moc dobře poznat, že ji tvořil v prvé řadě experimentátor a manipulátor se syntetickými zvuky než popový melancholik. Yvat se premiérově prezentoval před šesti roky avantgardním koncertem pro „housle a analogový orchestr“. Od té doby uplynula spousta vody a projekt pomalu opustil ,seriózní‘ avantgardní pozici hudebníka za pokoutního clubera. I nová deska už celá stojí na click’n’cut rytmických nožkách, ale ostatní obsah stále prochází masivním procesingem. Je kontinuálně ohýbán, převracen, mačkán a natahován, po humoru Mint ani vidu ani slechu. Kunzite je sonická laboratoř, z pracovny přemístěná na taneční parket. Yvat dění v klubu opravdu miluje, ale přitom si moc dobře uvědomuje, že jako tanečník taky nepodává nadstandardní výkony. Vymyslí si tedy svůj vlastní tanec a k němu i extra pravidla tancování. Vše je jistě exaktně správně, při pohledu z větší dálky však absence humoru savojskému albu velmi škodí.