Nguen Le: Songs of Freedom

6_songs_for_freedomMůžeme snadno název i obsah tohoto výborného alba vztáhnout na vlastní historii let šedesátých až sedmdesátých, kdy rock patřil k rozkladným elementům tehdejší mocenské ideologie, ale kytarista Nguyen Le to určitě myslel obecně, když si k tomu vypůjčil titul od Boba Marleyho, jedné z podstatných osobností nejen hudební, ale celé pop kultury. Nguyen Le s kvartetem nahráli album s pečlivým výběrem skladeb, který zalahodí každému pamětníkovi, současně lze tvrdit, že tato svita rockových titulů má hodnotu nadčasovou. Mezi nimi umístil vlastní krátké prology k některým titulům. Jeho skupinu s ním tvoří Illya Amar, hráč na vibrafon a marimbu, Liley Marthe hrající na elektrickou basu, občas také pějící, a bubeník Stéphane Galland. K tomu si přizval více než půl tuctu hostů, vokalistů, perkusistů a hráčů na různé etnické nástroje, mezi nimiž najdeme takové hvězdy jako Dhafera Youssefa, Julii Sarr, Youn Sun Nah nebo saxofonistu Chrise Speeda. Co s těmito vesměs proslulými songy Nguyen Le provede, bylo možno očekávat už od chvíle, kdy s trumpetistou Paulem Fresu podkreslil khmérsko-vietnamskou etnickou melodikou slavné melodie Porgy a Bess bratrů Gershwinových (Nguyen Le se narodil vietnamským rodičům v Paříži roku 1959). Jeho orientální témbr zazní hned zkraje úvodní Lennonovy a McCartneyho Eleanor Rigby v podání korejské zpěvačky You Sun Nah. Pikantérií provedení této skladby je také použití čínského klasického dvoustrunného nástroje erhu (původem ze Střední Asie), na nějž hraje Guo Gan. You Sun Nah však skladbu odzpívá hlasem bílých jazzových zpěvaček. Improvizované dravé rockové kytarové sólo by se autorům určitě líbilo.
S písní Stevieho Wondera I Wish si vokálně vyhraje David Linx, který skladbu posune do soudobého portorického soulu. Překvapí beduínský prolog s Dhaferem Youssefem Ben Zeppelin ke skladbě Black Dog, v níž Nguyen Le složil hold svou hardrockově „zeppelinovskou“ kytarovou hrou. Nguyen Le jako úvod k Mercedes Benz Janis Joplinové použil vietnamskou melodii a bezvadné provedení zpěvačkou Himiko Paganotti, ozvláštněné sóly Illya Amara na marimbu. Podobně zbarvil viet namskou lidovou kytarou s upravenými strunami další skladbu Joplinové Move Over, tentokrát zpívanou Davidem Linxem, pro změnu s altsaxofonem Davida Binneyho.
Jednu z nejlepších skladeb rockové historie, Whole Lotta Love od Led Zeppelin, zpívanou You Sun Nah, podbarvuje rytmika indických perkusí – Nguyen Le opět předvádí, co ještě zajímavého lze zahrát, aniž by se výsledek vzdálil podstatě skladby. Je skutečně významným zjevem na současné kytarové scéně! A hudbo, hraj dále: Julia Sarrová pěje procítěně Redemption Song, spirituální píseň svobody Boba Marleyho, Himiko Paganotti se odvážně opře do strhující Sunshine Of Your Love od Cream a příznivce Iron Buterfl y zase potěší In A Gadda Da Vida významného představitele psychedelic rocku Douga Ingleho.
Hudba kombinující orientální ozvěny a rytmy, rockovou kytaru, skvěle doplňované a prosvětlované zvukem vibrafonu a marimby a jejich jazzovými improvizacemi, s výtečnými vokalisty, je ukončena symbolicky Come Together od Beatles, jejichž existenční čas vymezuje nejplodnější období populární hudby dvacátého století.

ACT Music/2HP, 2011, 70:29