OM: A Retrospective

3_omZadní vrátka, jimiž k nám pronikal kvalitní elektrický free jazzrock, nestála v blízkosti Hradčan, ale v Přerově. Na Československém amatérském jazzovém festivalu se počátkem sedmdesátých let představila postupně celá řada západoevropských interpretů a kapel, rychle dorůstajících v nositele jazzového pokroku starého kontinentu. Mezi nimi byli také švýcarští OM, kteří si v roce 1973 odvezli z Přerova nejvyšší ocenění přísné poroty znalců – zlatou plaketu a titul Evropská extratřída. Kvarteto složené ze saxofonisty a flétnisty Urse Leimgrubera, bubeníka Fredyho Studera, kontrabasisty Bobbyho Burriho a kytaristy z Irska Christy Dorana, se pojmenovalo po prvotním duchovním zvuku, který použil John Coltrane jako název své skladby a alba v roce 1965. Výběr A RETROSPECTIVE (JAPO/ECM/2HP, 60:25, 2006) je chronologickým průřezem čtyř jejich kmenových alb (Kirikuki,1976, Rautionaha, 1977, With Dom Um Romao,1978, Cerebus,1980). Svůj koncert na rozloučenou kapela zahrála v roce 1982.
Kvartet OM představuje velmi kultivovanou podobu jazzrocku, nesnažícího se o v tomto žánru časté nadbíhání očekávání rockového publika ,funky‘ dováděním. Leimgruber byl vnímavým posluchačem Coltranea z prostředka šesté dekády s jeho smyslem pro hluboký duchovní přístup k hudbě, s jeho snahou dobrat se podstaty jazzu prostřednictvím exotické hudebnosti a východního mysticismu. Je to slyšet především při hře na sopránsaxofon. OM se proto běžně pohybuje na hranici free jazzu, aniž by působil prvoplánovou expresí. Ve skladbách se objevují i klidné pasáže vycházející z etnických pramenů Evropy. Kouzelně působí zcela přirozený přechod z úvodní skladby Holly do následující Lips, v níž Leimgruber zamění coltraneovskou sopránku a citovou naléhavost za flétny a alpský lidový kolorit. Exoticky ,pralesně‘ působí kolektivní improvizace Cerberus’s Dance – zde ke zvukovým impresím přispěje Doran na kytarový syntezátor a decentní cinkot perkusí. Dnes je Leimgruber součástí evropské improvizační scény a Doran hraje v četných alternativních jazzových seskupeních. Ve výběru se také objeví hosté: perkusista Dom Um Romao v Dumini a akordeonista Erdman Birke v závěrečné atmosférou mysteriózní improvizaci Eigentlich wollte Johann auf dem Mond den anderen kennenlernen. Poučné pro všechny, kdo mají představu, že jazzrock znamená jen mít nástroje se zástrčkou.