Piano Magic: Part Monster; Mus: La Vida

7_piano_magicZměna je život, ale jsou okamžiky, kdy vás přeci jen nějaký ten obrat dostane. Mně se to v poslední době přihodilo při srážce s novým albem  Piano Magic PART MONSTER (Green Ufos/Starcastic, 2007, 48:31). Tato léty prověřená snová kytarovka, která to se svou imaginárně bohatou ,filmovou‘ hudbou svého času dotáhla až k prestižnímu labelu 4AD, na mě, slastně čekajícího se zavřenýma očima konejšivě pomalé post-rockové tóny, od prvního momentu vyrazila s mnohem ostřejší kytarovou muzikou, než jsem si dokázal u kapely okolo Glena Johnsona představit. Přitom s příchodem producenta Guy Fixsena z kapely Laika se dal spíš čekat jemný příklon k elektronice. Avšak hned první položka desetidílné skládanky se opře do strun takovým způsobem, že se vám okamžitě v mysli vybaví party, jako jsou House Of Love nebo Adorable. To znamená seskupení, jež v shoegaze vlně přelomu osmdesátých a devadesátých let zosobňovala přímočařejší větev vrhající do posluchačů jednu plnokrevnou melodii za druhou. Nicméně ani Piano Magic netlačí na pilu po celou dobu alba a v pomalejších položkách zjihne do opulentnějších hodů s výraznou steelkytarou, hostujícími dechy a atmosférickými klávesami. Co se však musí celé nahrávce vytknout před závorku, je fakt, že žádná z desítky skladeb není jen pouhou výplní, ale obstojí i jako singl sám o sobě. Silné CD, jen tak pro zajímavost sedmé v pořadí.
Další deskou španělského vydavatelství Green Ufos je domácí formace Mus, jež stejně jako Piano Magic překročila dekádu veřejného fungování na hudební scéně.
Jejich novinka LA VIDA (Green Ufos/ Starcastic, 2007, 50:48) se také vrací do historie, ale na rozdíl od kolegů z Londýna se posouvají v čase ještě více do minulosti, kdy v uších posluchačů doznívaly populární popěvky Cata Stevense či Petera, Paula and Mary a odspoda začala probublávat punková revolta. Melancholie, rozčarování, úcta k tradicím, to jsou leitmotivy celého alba, které se krom vzdušných kytarových přediv nebojí ani kláves (jen v Una Sábana Al Viento výjimečně přeslazených) a nerušivého automatického bubeníka. Atmosféře ještě dopomáhá v těchto vodách mezinárodně netradiční španělština. Mus nepřepisují dějiny populární hudby, jen z nich pro svou potřebu vytahují ty nejvhodnější ingredience.

Přidat komentář