Relapse Records – V přítmí extrémní hudby

Metalové hudební území je rozsáhlé, ale i ono má své zásadní křižovatky. Jednou z nich je zcela jistě vydavatelství Relapse Records, které v letošním roce slaví 25 let fungování. Říjnový mejdan tedy proběhne v kovovém duchu.
mejdanTo, co začalo jako záminka pro Matta Jacobsona, to znamená vydat kamarádům ve směšném nákladu dvojici sedmipalcových vinylů, se rychle rozrostlo do jednoho z největších a nejrespektovanějších vydavatelství orientovaných na metalovou hudbu bez přívlastku. „V roce 1990 jsem založil Relapse jako teenager ve sklepě rodičovského baráku. Za mým rozhodnutím byl jednoduchý sen o možnosti sdílení hudby, ze které jsem šel do kolen,“ vzpomenul za začátku letošních oslav sám Matt. Brzy se ve svém entuziasmu spojil s podobně zapáleným fandou Williamem Yurkiewiczem Jr., který do společného podniku přivlekl neznámé mladíky několika začínajících undergroundových kapel. Z nich se nakonec vyklubala esa Relapse, s nimiž dvojice nemohla prohrát. Vždyť Deceased, Suffocation i Incantation patří dodnes k úhelným kamenům death metalu. Už po pár měsících dvojice opustila nevyhovující sklep rodného maloměsta Aurora v Coloradu a přemístila své velitelství do pártisícového Millersville v Pennsylvanii. Relapse pomohlo, že Jacobson se jako píšící redaktor fanzinu Horrendified i pravidelný návštěvník všech metalových i undergroundových akcí v širokém okolí stal významnou postavou ještě před spuštěním vydavatelství. Po jeho založení se brzy stal pro své četné kontakty vyhledávaným distributorem řady importované muziky především z Evropy. Dalším úspěchem, který zviditelnil label tentokrát už v celosvětovém měřítku, bylo upsání finských Amorphys, kteří novátorsky kombinovali metal s folklorními prvky národního opusu Kalevala. „Když jsem label zakládal, chtěl jsem mu dát jméno vhodné pro tvrdou muziku, na druhou stranu i takové, které by neomezovalo náš hudební záběr,“ ozřejmil nedávno Matt dlouhodobé plány, které s vydavatelstvím od začátku měl. A to, že Relapse není obyčejný metalový label, jasně naznačily i konkrétní plány, které se začaly zhmotňovat v roce 1996. Tehdy šéfové vložili své naděje do Neurosis. To znamená všeho jiného než běžné hevíkovské formace. Undergroundově znějící parta vycházející z hardcore punkových kořenů, implantující do své hudby folkové, industriální i ambientní vlivy, své šéfy nezklamala a jasně demonstrovala fakt, že Relapse je víc než jen label zaměřující se na death metal. Jakmile Relapse takto vystoupil z řady, uvolnil si ruce k dalším odvážným krokům v přítmí extrémní hudby. Tím bylo založení sublabelu Release Entertainment, který se soustředil na vydávání post-industrialu, dark ambientu, noise nebo naopak jemného, world music opentleného darkwave. Aktivity tohoto druhu poté na čas převzal další sublabel, Desolation House. To už vydavatelství spustilo na svou dobu mimořádně moderní a denně aktualizované webové stránky (v roce 1995! – pozn. autora) a jasně tak naznačilo, že je připraveno na revoluci, kterou internet přináší. Ale nazpět k hudbě. I další esa Relapse (a zároveň dost di- V přítmí extrémní hudby voké karty) přepisovaly dějiny metalu. Dillinger Escape Plan divoce propojili svět hardcoru, progresivního metalu, free jazzu a dalších mnoha škatulek do nového, bizarního, přesto neskutečně chytlavého tvaru, zatímco Nile lehce provázali svět death metalu s exotickou instrumentací, symfonizující world music a propracovanými vokály. Relapse se definitivně posunul jako vydavatelství do první ligy. S tím souvisí i prozatím poslední stěhování kanceláří vedení. Tentokrát Matt Jacobson a spol. zakotvili v Upper Darby na předměstí Filadelfie. V podobnou dobu pak oslavil label desáté výročí fungování a při této příležitosti otevřel právě ve Filadelfii první firemní kamennou prodejnu. Obchodní aktivity Relapse pak umožnily otevřít evropskou pobočku tohoto nadžánrového temného hájemství, a to v Berlíně. Do druhé desetiletky vstoupilo vydavatelství dalšími významnými kroky. Začalo aktivně podporovat vybrané letní americké festivaly, na nichž tu a tam rozbilo svou vlastní stage. V roce 2003 pak dokonce uspořádalo svůj vlastní Relapse Contamination Festival, který se uskutečnil 18. a 19. ledna v Trocadero Theatre, kde jinde než ve Filadelfii. To už na line-upu jako jedny z hlavních hvězd figurovali metalisté Mastodon, které Matt Jacobson vytáhl doslova ze sklepa a dnes platí za největší jméno na pomezí rocku a metalu. Poslední desetiletka se dá označit za neustálé potvrzování dobytých pozic. Relapse dnes nabízí nové nahrávky nejen hvězd death metalu (mezi nimi například Suffocation nebo Necrophagist), ale vedle toho pod sebe upsalo řadu grindcoreových brusičů (Brutal Truth, Nasum nebo Pig Destroyer), hardcoreové frajery (Zeke), stoner rockové interprety (ASG), progresivní rockery (Goblin) nebo shoegaze snivce (Nothing). Letošní oslavu čtvrtstoletí odpálilo vydavatelství masivní free download kompilací 25 Years of Contamination, která nabídla posluchačům celkem 184(!!!) skladeb snad všech interpretů, kteří v průběhu let u Relapse vydali svoji nahrávku.
Během celého roku se pak label věnuje zpřístupňování často léta nesehnatelných titulů v limitovaných, luxusně vybavených edicích na CD, ale především na vinylu. Významné výročí label oslavil také svou vlastní stageí na Maryland Death Festu, kdy na pódiu vystoupili například Amorphis (ti přehráli kompletní album Tales from the Thousand Lakes), Obituary, Neurosis, Suffocation, Agoraphobic Nosebleed, Cephalic Carnage, Primitive Man, YOB, Tombs, Devourment, Origin, Skinless, Inverloch, Inter Arma, Serpentine Path nebo Noisear. Relapse Records je label, který se těší velmi dobré reputaci a vypadá to, že ani finančně rozhodně nestrádá. Přejeme dobrý čich na nové, netradiční tváře nejtvrdší kytarové muziky.

Metalové hudební území je rozsáhlé, ale i ono m . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář