ROBERT ASCROFT: Echo Still Remains

Hand Drawn Dracula rec., 2025, 38:50

Robert Ascroft je známý především svými jedinečnými fotografiemi hollywoodských hvězd a hudebníků. Na scéně se objevil v roce 2000 a svou cestu si prorazil prostřednictvím spolupráce s významnými osobnostmi Oscarů, Grammy, Tonys a Emmy – například s Cate Blanchett, Ryanem Goslingem, ale i muzikanty – třeba s The Killers, Markem Ronsonem, A$AP Rockym a dalšími. Málokdo celá ta léta tušil, že Robert je klasicky školeným kytaristou, který jen nestačil před hvězdně nastartovanou fotografickou kariérou zachytit dosavadní hudební eskapády na fyzickém nosiči. Tak či onak, covidová pauza dala možnost fotografovi probudit v sobě dlouhou dobu utlačovaného muzikanta, který v krátké době napsal a následně i natočil několik desítek autorských písniček. První várka z nich v těchto dnech spatřila světlo světa. Není divu, že muž spojený pracovními zakázkami s celou řadou filmových osobností naplní své album písničkami se silně filmovým nádechem. Sám autor na albu Echo Still Remains přiznává nejsilnější inspiraci temnými, mysteriózními filmy Wima Wenderse a Davida Lynche a také hudbou studiového projektu This Mortal Coil. Právě letitý projekt, neoddělitelně spojený s první fází fungování labelu 4AD, tak i Ashcroftova prvotina se hemží dlouhým zástupem hostí. V úvodní Faded Photograph nasazuje Ruth Radelet z Chromatics zasněnou atmosféru jako z kalifornského pobřeží nebo od bočáku kytaristy Blur Grahama Coxona a bývalé členky Pipettes Rose Elinor Dougal. To následující Empty Pages se v rozvážné indie kytarové poloze s hostující saxofonistkou The Black Lips, Zumi Rosow, blíží atmosférou k tvorbě The Velvet Underground. Tajemná Where Did You Go s Brittou Phillips z Luna by mohla pocházet ze soundtracku k seriálu Twin Peaks, zatímco následující Should‘ve Stayed In Bed s Christopherem Owensem do debutu Roberta Ashcrofta vnáší zasněný zvuk Mazzy Star. Pomyslnou stranu A pak halí autor spolu s Orou Cogan do písničkově shoegaze hávu. Zajímavý zástup spolupracovníků neslábne ani v druhé polovině stopáže alba. Barově kytarovou špínu do nahrávky implementuje Kid Congo Powers, známý svou prací s The Gun Club nebo Nickem Cavem & The Bad Seeds. V podobně retro futuristickém duchu se ve skladbě Weightless pohybuje nejen Guy Blakeslee, ale i Tess Parks v následující položce Vagabond. Závěrečné dvě písničky pak vrací náladu desky do více zasněné podoby. Echo Still Remains tak připomíná soundtrack k pomyslné road movie, ve které se toulá duch Davida Lynche. Temnoty a nevyřčeného tajemství se dotýká téměř každá položka Echo Still Remains. Elegantní debut mnoha uměleckými dary obdařeného Roberta Ashcrofta je možná opožděný, ale o to povedenější a stylovější start hudební kariéry, který, doufám, nebude mít jepičí život. Snad se brzy přihlásí s další várkou muziky. Podle svých slov by měl mít šuplíky s nevydaným materiálem řádně napěchované.   

Přidat komentář