Killing  Joke na sebe nedávno strhli pozornost díky novému albu s až surově  aktuálním názvem MMXII. S toho důvodu jsme odchytili duchovního otce  novinky 
 JAZE COLEMANA přímo na poslechové party k desce, která proběhla v  pražském klubu Final. A že byl Jaz ve sdílné náladě, dozvíte se o  traumatu nahrávání novinky, geopolitických hrozbách, Pátém světě a bodu  singularity, ale i o soudržnosti kapelní rodiny a mystériu její tvorby,  potřebě potravinové soběstačnosti, posunu pólů až ke kataklyzmatu a jeho  magnetismu k Praze.
Ahoj Jazi, díky za tvůj čas a taky za nové album Killing Joke! Už takhle na první poslech je velmi, velmi silné…
Díky moc, rádo se stalo.
A víš, že to na tobě bylo i celkem vidět? Spousta muzikantů ti  řekne, že své zbrusu nové album už nemůže ani slyšet, protože ho  poslouchali poslední půlrok pořád dokola, ale ty jsi vypadal, že sis ten  poslech užíval…
No, řeknu ti pravdu. Celý ten nahrávací proces byl tak traumatický, že  jsme se ještě ten samý den po dotočení s Geordiem sebrali a odletěli na  ostrov v Jižním Pacifiku. Tam jsem víc než měsíc nebyl schopný  poslouchat vůbec žádnou hudbu. A vybrali jsme si zrovna tu „nejlepší“  dobu – nejdřív v té oblasti zuřil cyklón a pak zase bylo strašlivé  vedro. Nakonec jsem začal být neklidný a odjel jsem jen pár dnů po  Geordiem. Museli jsme se totiž chystat na koncerty i na vydání té nové  desky. Tahle deska pro mne, ale věřím, že i pro ostatní, doopravdy  zachycuje moje současné rozpoložení. Co se teď děje, je to, že se čas  zrychluje, jak se řítíme k eschatonu, k bodu singularity. Někteří ho  odhadují na rok 2037, ale drtivá většina jej datuje na letošní 21.  prosinec. Proto by mělo být záměrem všech lidí dělat věci, které mají  smysl, realizovat svou vůli – tyhle věci jsou teď vůbec ty  nejdůležitější. A pro všechny z nás je zázrak, že tu stále jsme a před  pár týdny jsme oslavili 34. narozeniny Killing Joke, což je poměrně  dlouhá doba, když se nad tím tak zamyslíš… Ale vrátím se k desce MMXII.  Když jsem byl pryč, neposlouchal jsem tedy žádnou hudbu a pracoval jsem  na filmu o Killing Joke. Poprvé jsem album slyšel asi týden před  pražskou poslechovou party a od té doby ho točím pořád dokola. Myslím,  že jen za včerejší večer jsem ho musel slyšet tak třicetkrát. Z toho je  asi cítit, jak hluboce mne tato deska ovlivňuje. Ale stejně je to pro  nás neuvěřitelná záhada. Víš, všechny ty věci, které mne doopravdy  dojímají… Třeba letos na vánoce, kdy jsme byli s Geordiem na pobřeží  Nového Zélandu, zatímco Velkému Paulovi umřel otec, takže trávil svátky s  Youthem. Takovýhle pocit rodiny jsem prostě neviděl v žádné jiné  kapele. Kolik skupin, které spolu vydržely 34 let, spolu ještě jezdí na  dovolenou? (záchvat smíchu) To je fakt úžasné, trávíme spolu  daleko víc času než s vlastní pokrevní rodinou. A tohle celé je pro mne  jedno veliké, neuvěřitelné, fantastické mystérium.
Mě zase zaujalo, jak odlišně zní nová deska od předchozí Absolut Dissent. Je o dost temnější a elektroničtější…
Zkus o tom uvažovat takhle – pokud Řecko definitivně padne, ovlivní to  Čínu. A teď si vezmi, že v Číně utratí lidi přibližně 70 % svých platů  za jídlo. Pokud půjde Řecko ke dnu, Číňané rázem budou muset dát ze  svých platů 90 %, aby neumřeli hlady. To vytvoří občanské nepokoje, což  povede čínské úřady k tomu udělat logický krok – začít válčit. Takže  žijeme ve velmi, velmi nestálých dobách, a když si uvědomíme, že Čína má  válečnou podporu Srí Lanky, Pákistánu i Barmy a Indie se už tolik  nepřiklání k Západu, dojde nám, že najednou strategicky kontroluje celý  region. Geopolitika světa se tedy v těchto dobách rapidně mění, zejména  kvůli tlakům na získání posledních zbytků přírodních zdrojů. A na pozadí  toho probíhají všelijaké mezinárodní spolupráce bankéřů. A lidi se  začínají probouzet. Ještě letos, dost možná ještě předtím, než lidi  budou číst tenhle rozhovor, se řecká ekonomika zhroutí a my budeme mít  před sebou další velkou hospodářskou krizi jako ve třicátých letech. A  můj otec mi vždycky vyprávěl, jaké to tehdy bylo, když neměli dostatek  jídla. On si to prožil. Ale lidi si to dnes neumějí ani představit, jaké  to doopravdy je… zatím. Ale myslím, že se z těch vyprávění dají vzít i  nějaká poučení a na tyto časy se připravit. Třeba tak, že lidem, které  milujete, to budete pravidelně říkat. Může se to zdát hloupé nebo  sentimentální, ale je to velmi důležitá věc, abyste někdy později  nemuseli litovat, že jste to nestihli. Všechny ty sny, které máte ve  svém seznamu věcí, jež chcete za svůj život podniknout – nesmíte o nich  jenom snít, ale jednat aktivně, impulzivně. Pokud dokážeme snít o Pátém  světě a Věku šestého Slunce, lidstvo se posune od národnostního vědomí  „Já- -generace“ k pojetí „My-generace“. Doufejme, že se tak vyvine v  prvotřídní civilizaci lidí, kteří se nesnaží zabít jeden druhého.  Nejdřív ale, jak věřím, přijde katastrofa, která svým dopadem půjde za  hranice našich nejhorších představ. Myslím, že bude takového rozměru, že  změní celou geografii planety.
A myslíš, že se na to lidi dokážou připravit? Že dokážou změnit životy, které teď žijí?
Nikdo se o nic nestará, dokud se ho to netýká přímo…
…takže se to podle tebe dotkne všech…
Ono je to celé o dost složitější, protože ať se na to podíváš jakkoliv,  celá infrastruktura, všechno, co děláme každý den, závisí na ropě.  Všichni navíc máme své materialistické potřeby i požadavky a je nás na  planetě 7 miliard. A poptávka po ropě je obrovská, takže všechny ty  ekologické protokoly jsou jen prázdná gesta a doopravdy se nic nedělá  pro to, aby se těžba a zátěž na planetu snížila. Takže co se stane? Je  třeba si pamatovat, že „Gaia“ nebo „biosféra“ je nejen živá, ale i  inteligentní. A co udělá inteligentní bytost, když zjistí, že hostí  parazity? Je to jednoduché – Matka zničí blechy na svém hřbetě. Myslím,  že abychom přežili, musíme udělat opravdu radikální posun v našich  parazitních aktivitách. To znamená, že každá zahrada, každý park, každá  část zeleně musí být použita a kultivována pro pěstování jedlých plodin.  K jakémukoliv umění nebo hudbě se totiž vůbec nemůžeme dostat, dokud  nedokážeme uspokojit základní lidské potřeby, a mezi ty patří jídlo. A  problémem je, že k nakrmení celé planety využíváme jenom její třísetinu.  Jednu třísetinu! A mikroorganismy se v těchto oblastech rychle  vyčerpávají a slábnou. Proto potřebujeme extrémní „zelený“ program,  abychom tuhle tendenci zvrátili. A to se v některých částech světa pořád  ještě dá. Vidím před sebou i novou mapu světa, protože se objevují nové  části pevniny kolem pólů. O tom je ostatně i první skladba na desce,  která se jmenuje Pole Shift (Posun pólu – pozn. autora). Magnetický  severní pól se totiž v současné době velmi rychle pohybuje. A tím  myslím opravdu VELMI rychle – zatímco dřív se hýbal rychlostí šest  centimetrů za deset let, teď je to mezi šedesáti až sto kilometry za  rok! Dokonce už opustil kanadské území a směřuje k Sibiři. Kam až dojde,  se můžeme jen dohadovat, protože magnetické pole pozvolna slábne. Mohlo  by tedy opravdu dojít k posunu pólů. Na jednu stranu je ale  nemyslitelné, že by se polarita pólu jen tak převrátila, protože by to v  tomto případě mohlo způsobit, že by se hvězdy na svých drahách  zastavily. To proto, že by se Země přestala hýbat ve svém směru, ale  začala by se točit na druhou stranu a vychýlila by se ze svého kurzu.  Každé z deseti tisíc měst na pobřeží by zmizelo z povrchu zemského pod  obrovskou přílivovou vlnou vysokou jeden a půl kilometru. Jediná místa,  která by přežila, by byly Andy, Káthmándú a Kalahari. Možná i pár  dalších izolovaných míst. To, co je teď na povrchu, by se ocitlo pod  vodou, objevily by se nové pevniny. A celá geografie Země by se tak  mohla změnit. Proto se člověk musí přepnout do přizpůsobovacího módu,  zvýšit zásobu potravin – musíme kopat za vítězství (narážka na motto a britský válečný plakát, který měl podpořit lidi v pěstování vlastních plodin – pozn. překladatele).  Vytvořit zemědělské polykultury – každá oblast musí být samostatná a  soběstačná, využívat udržitelné zdroje a zbavit se závislosti na  petrodolarech. Uvědomit si, že jídlo ze supermarketů je nebezpečné pro  vaše zdraví…
Myslím si ale, že si lidé pomalu začínají uvědomovat a řešit to, co jedí.
Myslím, že není cílem soustředit se na problémy, protože těch je  spousta. To, co hledáme, jsou řešení. Takže opět zvýšení zásoby potravin  a vytváření komunit. Třeba na tom mém ostrově na Novém Zélandu nemáme u  kostela hřbitov, ale veřejnou zahradu. Každý tam občas stráví pár hodin  práce a pěstujeme tam artyčoky, sladké brambory a všechny možné druhy  bylinek, takže máme spoustu jídla. Od rybolovu se tam totiž už upustilo.  Mluvím o tom, protože ze srdce věřím, že mít jídlo a vodu je  nezpochybnitelné lidské právo. Není to něco, co by měla diktovat  ekonomika nebo její růst. A tohle všechno se teď děje – nejenom pohyby  pólů, ale i polarizace hodnot. Tvoří se tábory těch, kteří se probouzejí  a nesouhlasí. A to, ať se na to podíváš jakkoliv, je pro úřady a vlády  velmi obtížná situace. Tradičně v těchto případech potřebují války k  očištění populace, ale problém je, že při moderním způsobu vedení válek  se bavíme o dopadech v měřítku genocid, vedle kterých Hirošima a  Nagasaki vypadají nepatrně. Dostáváme se tedy na neprozkoumaná území a  tím pádem k nejistotě, která proniká albem MMXII Killing Joke.
Evidentně jsou za deskou velké myšlenky, jako pokaždé…
My ve skutečnosti příliš nepřemýšlíme o tom, co budeme psát. Nejlepším  způsobem, jak dělat skvělé umění, napsat skvělou muziku, je úplně na  hudbu zapomenout. Přivést do svého života pestrost, jezdit a chodit na  místa, o kterých jsi vždycky snil, zamilovat se do někoho ze svých snů a  prožívat svůj život s absolutní virilní vášní. A pak, když některé z  těchhle věcí uděláte a překvapíte sami sebe, ten pravý duch se vás  dotkne a začne pracovat skrz vás a veškerou muziku pro vás napíše. Hudba  už je dávno napsaná, a její psaní se nedá naplánovat. Jde jen o to  „dokončit přenos“.
Hodně mluvíš o venkově, ale přesto si myslím, že jsi dost i městský člověk. Myslíš si, že je nebezpečné žít ve městě?
Míval jsem velký strach z jaderné války, a to se naše generace naštěstí  tak daleko ani nedostala. Přesto jsme zažili studenou válku, během které  došlo lidstvo tak blízko k naprostému vyhlazení člověka z planety, že  bys tomu nevěřil. A stejně tak je neuvěřitelné, že jsme se vůbec dostali  takhle daleko. Zkouším se proto soustředit na ty úžasnější výhody toho,  že žiju právě teď. Se singularitou a s dobou, do které vcházíme, je  totiž všechno možné. A co se teď učíme, je to, že nejenom čas je za  hranicí naší představivosti a přitom sám sebe rozpouští. Pokud si  všimneš, všechno se momentálně zrychluje. Ono se to totiž doopravdy  zrychluje, to není tím, že se ti zmenšuje mozek, jak stárneš. Je to  způsobeno tím, že tenhle vesmír se zrychluje směrem k určitému bodu. A  mnoho, mnoho, mnoho lidí a mnoho tradic věří, že ten nastane koncem  letošního roku. Proto bys měl mít správné úmysly a otevírat lidské srdce  – a co je zajímavé, toho nedosáhneš, dokud neotevřeš pánevní oblast. A  to má zajímavý dopad na současnou společensko-náboženskou situaci.  Jenomže se současným bankovním systémem závislosti na ropě jsme zašli až  příliš daleko, abychom si dokázali představit, jak z téhle šlamastyky  ven. Jediná možnost, která zbývá, je kataklyzma. A jak věřím, ta zkáza  přichází, ať se nám to líbí, nebo ne. A když se podívám, co se teď na  planetě děje, nemůžu říct, že by mi to vlastně připadalo celé nezbytně  špatně – když vidím to znásilňování Matky Země. Musíme znovu navázat  vztah s biosférou, s Matkou, s Gaiou. Pokouším se trávit čas psaním,  vnímáním a uvědomováním si toho, kam a do čeho se vlastně vyvíjíme.  Kromě toho se pokouším zakládat ekologické komunity v různých částech  zeměkoule, postavené na principech permakultury a trvalé udržitelnosti.  Já nenávidím Karla Marxe, podle mě to byl nepřítel lidského ducha, ale…  jsem vlastně takový ultrazelený komunista (záchvat smíchu).
Mluvíme spolu v Praze a o tobě je známo, že jsi tady často. Co ti tohle město dává do života i do hudby?
Řekněme to takhle – představ si, že jsi na ostrově, pokrytém džunglí:  opuštěné pláže, žádné silnice, všude jenom pěšiny, žádná elektřina,  mobilní telefony nefungují – máš tu nejvzácnější možnost na světě žít  volně jako pták. Je to Ráj na Zemi a ty jsi tam. Každý den si dáváš  čerstvé ryby a zeleninu ze zahrady, není tam žádné znečištění, vod- ní  prameny jsou zdravé, všude je spousta jídla jen tak. Pak ale uslyšíš to  volání, které tě táhne a rve ti srdce z těla – ať už jsi v Ráji nebo ne,  musíš prostě odjet a vrátit se do Prahy. A že bych třeba mohl nebo měl  být na ostrově? Ne, teď chci být tady, táhne mě to zpátky.
Zvláštní magnetismus…
Ano, to teda je. Aby alchymista dokázal uskutečnit trojitou transmutaci,  která je v tomto městě velmi oblíbená, musí být umístěný na silném  geomagnetickém bodu. Jinak totiž první operaci nikdy úspěšně neukončí. A  oni to samozřejmě museli udělat dobře, jinak by je dobrý král Rudolf  nechal popravit za podvod (ďábelský záchvat smíchu).
Pojďme se zkusit ještě jednou vrátit k desce jako takové – čím si  tedy vysvětluješ, že je nová deska i hudebně tolik odlišná od té  předchozí?
Teď je jiná doba a věci se zhoršují na širší úrovni. Věci, které se dějí  na naší planetě, budou mít masivní důsledky na lidské životy. Takže to  nejsou jenom společenské změny, kterými se zabýváme na nové desce, ale  širší a hlubší zvraty. Revoluce lidského srdce a pozvedávání člověčího  vědomí, aktivace pravé mozkové hemisféry lidstva…
Pro mnoho lidí ale byla Absolut Dissent textově téměř o tom samém…
Svým způsobem byla a svým způsobem zase ne. Teď se dějí problémy v  mnohem širším měřítku a my se jim na novince věnujeme. Když přemýšlíme o  poslední světové válce s Hitlerem a koncentračními tábory, neumíme si  ani představit, že by bylo možné, aby se něco takového stalo znovu. Když  se ale podíváš, co se děje v Americe, naťukáš na internetu písmenka F E  M A a za to dáš slovo „tábor“, zjistíš, že všechny Spojené státy  americké založily koncentrační tábory pro civilní vězně! Dokumenty,  které prosákly ven, ukazují, že všichni civilisté v Americe jsou  roztřídění do tří barev – červená, modrá a žlutá. Žlutá znamená, že jsi v  pohodě, v podstatě nepřemýšlivý typ pracanta. Červení jsou aktivisté  nebo lidé, kteří smýšlí proti současnému režimu a budou okamžitě  popraveni. Modří jsou lidé, kteří s nimi sympatizují a které systém  sbalí později. A je zajímavé, že na modrém seznamu se našel třeba i  jeden senátor. Dávají červené a modré tečky na dveře lidí po celých  Spojených státech. Když si ty FEMA tábory vyhledáte, najdete třeba i  video na YouTube o tom, že už teď je osm set až tisíc takových míst  postaveno, včetně železničních kolejnic, které k nim vedou. Mají  vězeňské turnikety, modré zóny, červené zóny, podivné rozvody plynu…  Neumíme si ani představit, jaké hrůzy by se mohly stát… ale ony už se  dějí. Dějí se právě teď! A já vám řeknu, co je zlo. Zlo není totiž fakt,  že se tyhle věci vůbec staví, ale to, že lidi o nich nemluví ani proti  tomu neprotestují. Ono je to totiž tak – pokud s tím budeš tiše  souhlasit a nevystoupíš proti tomu, není to dobré pro tvou nesmrtelnou  duši (záchvat smíchu).
Tahle tvoje filozofi e je textově cítit už na posledních dvou, třech deskách…
Ve skutečnosti, kdybys chtěl, dohledal bys tenhle názorový a myšlenkový postoj i na mnohem starších deskách (smích).  Prošel bys tak náš katalog mnohem, mnohem dál do historie. A je to  pochopitelné, protože jsme pořád ti samí lidé. V zásadě by se dalo říct,  že máme pořád ten samý zájem, se kterým se prostě vyvíjíme. Killing  Joke koneckonců vždycky čerpali z našich nejhorších strachů i nočních  můr a stavěli se k nim čelem. A jak asi víš, spousta z toho je i vlastně  terapie. Náš zvuk je střet, konflikt osobností. Lidi si myslí, že  Killing Joke je kapela, ale pro mne je to celé mé vzdělání, protože  nemám žádné zkoušky. Je to moje univerzita, celé mé sebevzdělávání v  nejúplnějším slova smyslu. Je to dlouhá, dlouhá cesta od doby, kdy jsem  se vloupal do lékárny, ještě než mi bylo šestnáct, až k přednášení na  univerzitách, k orchestrům a k různým oceněním a řádům. Strašně dlouhá  pouť. Ono to má dopady, když se lidi rozhodnou nechat školy a jsou  rozzlobení, protože je společnost považuje za neschopné – nemají totiž  pro ni ty pravé dovednosti pro otrockou a nucenou práci, která postupně  přebírá vládu nad světem. Proto se tihle lidé cítí bezcenní a já se tak  cítil taky. Když jsme začínali, bylo to taky na hovno. Ale bylo to na  hovno zase jinak. Důležité je vzdělávat se sám skrze sny. Pokud existuje  něco jako odkaz Killing Joke, je to to, že „všechno je dosažitelné“.  Tahle hudba, tihle lidé mi toho dali tolik… Myslím tím i ty, kteří  pomáhali kapelu udržovat při životě. Nakonec jsou to totiž přesně tihle  lidi, kteří milují Killing Joke natolik, že dokážou dát jídlo do našich  žaludků. To je něco, co jim nikdy nezapomenu. A proto jsem tady. Mluvím s  lidmi, sdílím s nimi tuhle tradici, která je součástí mého života od  dob, co jsem byl teenager. Tu záhadu, že můžu být pořád s těmi samými  čtyřmi kluky a prožít s nimi své dvaapadesáté narozeniny (smích). To je prostě mystérium.
Když jsme u těch tajemství, málokdo ví, že chystáš něco s  nejlepším českým hráčem na didgeridoo Ondřejem Smeykalem. Můžeš o tom  něco prozradit?
Jo, to je jedna z nejzábavnějších věcí poslední doby. Jel jsem do  Austrálie na velký didgeridoo festival, najít nějakého virtuóza na  tenhle nástroj, ale prošvihnul jsem to o pár dnů. A pak jsem zjistil, že  jeden z nejlepších světových hráčů žije v Praze! Před čtyřmi lety mi  Ondřeje představili a začali jsme spolupracovat. O co mi šlo – chtěl  jsem zkusit udělat nějaké úpravy na tomto nástroji, aby se na něm dalo  měnit ladění. Proměnit didgeridoo v nástroj, na který zahraješ melodii.  Děláme to z jediného důvodu – abychom mohli tohle vylepšené didgeridoo  vzít zpět do Austrálie a dokázat tamní vládě, že to je tradiční národní  nástroj a oni by ho pak museli začít učit na všech svých konzervatořích.  To by podle mého mohlo být celkem vtipné. A co je ještě vtipnější –  dostali jsme na to grant od české vlády (smích). Takže Český stát  teď finančně podporuje inovaci tohohle 40 000 let starého hudebního  nástroje, aby mohl hrát v orchestrech a kapelách. Vyvíjí ho Ondřej ve  spolupráci se mnou, a až bude hotový, prodáme ho jménem České republiky  zpátky Australanům (záchvat smíchu).
Tak to je ďábelské. Ale vy spolu děláte i album. Jsou i v tomhle ohledu nějaké aktivity?
Zrovna jsme poskládali celé představení, které chceme s Ondřejem dělat  na různých bodech magnetické mřížky planety. Chci také tato představení  provázat s různými lekcemi, abychom se mohli do různých témat pustit víc  do hloubky. Chci, aby lidé zažili ultrastav vědomí skrze hudbu,  pozvednout hudbu do další úrovně. Na tom pracujeme s Ondřejem už celkem  dlouho a je to pořád velmi vzrušující. Letos pravděpodobně uděláme čtyři  koncerty v Praze na různých zajímavých místech. Jedním z nich určitě  bude Vyšehrad.
To je krásné místo. Ještě se chci ale vrátit naposledy ke Killing  Joke – několikrát jsi zmínil, že jste v kapele čtyři, ale přesto je v  živé sestavě ještě hráč na klávesy Reza Udhin. Jaká byla jeho role na  desce?
Žádná. Nemá žádné vlastní role, jenom s námi hraje živě. Na novince jsem  klávesy řešil sám, on trochu pomáhal s nějakými vokály, nahrával můj  zpěv v jedné nebo dvou písních. Živě s námi ale jezdí, protože já už  nechci hrát na klávesy živě. Ale ve studiu si je nahrávám sám. Reza sice  na novou desku nepřispěl hudebně, ale zato spoustou lásky.
Takže ty jsi zodpovědný za veškerou elektroniku v Killing Joke?
Jo, jsem.
A čím to je, že Absolut Dissent bylo o tolik méně elektronické ve srovnání s dalšími deskami?
My to nějak neanalyzujeme, jestli by zrovna na tomhle albu měla být  hudba taková nebo maková. Nemáme žádná pravidla nebo rozbory.
Ty se teď zase chystáš jet na delší dobu na Nový Zéland. Stihneš tedy dokončit to DVD, které jsi už nakousnul dříve?
Jo, bude to film o Killing Joke s názvem The Death and Resurrection Show, které vyjde letos v létě. Spousta lidí v Čechách taky ví, že jsem se podílel na filmu Petra Zelenky Rok ďábla (vysloveno hezky česky – pozn. překladatele) před  nějakými osmi, devíti lety. Už tehdy jsem si říkal – co kdyby se dala  udělat ta samá věc, ale místo Čechomoru, Jarka a dalších skvělých  folkových muzikantů byl třeba Jimmy Page, Dave Grohl, přeživší členové  The Doors a další? Takže… to dokončím (smích). A to všechno díky  Petru Zelenkovi, protože jsem velký fanoušek jeho práce a ani bych to  nenatočil, kdyby mi kdysi neřekl o svém nápadu nepoužít žádné herce –  jen lidi, kteří ve fi lmu budou sami sebou. Příběh se tak píše sám. On  je velmi chytrý, pan Zelenka. V mnoha ohledech by se fi lm The Death and Resurrection Show nikdy nerealizoval, kdyby nebylo jeho. Proto se už teď moc těším, až mu ho přivezu do Prahy ukázat.
překlad Tomáš Hoyer