SAMPLER: Sichten 1

Německý elektronický label Raster-Noton v loňském roce ve velkém stylu oslavil dvacet let fungování. Rekapituloval rád i z důvodu ukončení dlouhé etapy fungování, která byla celá ve znamení chladné digitální elektroniky. Často postavené na osamělých digitálních rytmických vzorcích, ať už tanečního (viz. Alva Noto, Kangding Ray nebo Senking) nebo abstraktního vyznění (Ryoji Ikeda, AtomTM nebo Mark Fell). Novou etapu zahajuje po téměř roční pauze sólové album Roberta Lippoka a kompilace, kterou pro label sestavil otec zakladatel Frank Bretschneider.

 

První díl série Sichten představuje šest Frankových současných favoritů na poli elektronické hudby. Prvním vyvoleným je ukrajinská Zavoloka. Dva představené kousky z kompilace ji ukazují jako autora vyšlého z elektronicko-experimentálního podhoubí, ze kterého se pomalu prokousává do nezávislé taneční smetánky. Suverénně, nutno podotknout. Japonka MimiCof také nemá nic proti rytmům. Její elektronika je digitálně nabroušená, jak to mají posluchači labelu rádi, často ale do skladeb vkládá melancholický podtón. Benjamin Brunn pokračuje ve svém míchání houseových nálad s industriálně minimalistickými vlivy. Závěrečná Coy ale překvapí ambientně fragmentovaným vyzněním. Nejvíce roztančenými položkami do výběru přispělo překvapivě italské duo Retina.it. Protiváhou dvojice je tvorba dánského experimentátora Madse Emila Nielsena, který si libuje v opracovávání rytmických smyček. Na rozdíl od dalších umělců Raster-Noton, ale mají jeho smyčky akustický základ. Posledním účastníkem kompilace je Američan Pierce Warnecke, který podobně jako Ryoji Ikeda jde v rozkladu digitálního zvuku až do poloh hlukových stěn či chuchvalců splašených úderů. Zajímavá kompilace částečně postrádá mimořádnou sevřenost většiny desek labelu. Přesto, nebo právě proto, se pyšní mnoha zajímavými, různorodými zátočinami. Zda jde o testování potencionálních nových koní labelu, zatím není jasné.

 

Raster-Noton; 2018; 73:48

Přidat komentář