Název uskupení Santini’s Shoes odkazuje k baroknímu architektovi Janu Blažeji Santinimu, který na počátku 18. století přestavoval klášter v Plasích. Právě v tamním konventu se v roce 1995 sešla v rámci zde probíhajícího sympozia Hermit česko-mezinárodní sestava improvizátorů, aby v unikátním akustickém prostoru nahrála několikahodinovou hudební seanci. Teprve nyní, po třiceti letech, vychází záznam v pečlivě vybraném výřezu na albu Plasy 1995. Santini’s Shoes tvoří čtveřice českých hudebníků – Jaroslav Kořán, Marek Šebelka, Vojtěch Havel a Miloš Vojtěchovský – rozšířená o dva zahraniční hosty: Michaela Deliu z New Yorku a Allana Paivia z Montrealu. Jejich instrumentář bere dech: od violoncella, houslí a piana přes harmonium, mbiru či kovový dulcimer až po dechové rohy, perkuse a lidské hlasy. S tímto arzenálem by snadno mohli vytvořit zvukovou hradbu, oni však zvolili cestu ticha, dozvuku a jemného vrstvení. Každý tón má možnost nadechnout se a rozplynout v prostoru, polyrytmické struktury se střídají s meditativními plochami, dialog strun a dechů se přelévá od subtilních souzvuků k eruptivním výbojům. Album nabízí jedenáct „Session“, prostě očíslovaných, ale ve skutečnosti nabitých dramatem i silnou atmosférou. V šesté části zazní nečekaně noisové, na hranu jdoucí tóny, které narušují kontemplativní tok, jindy se prosazuje tklivé violoncello Vojtěcha Havla (sólové Session 7 nebo za doprovodu perkusivních nástrojů v Session 8) nebo archaické kouzlo Vojtěchovského harmonia. Významnou roli hraje samotný prostor plaského kláštera, jehož výrazný dozvuk dodává hudbě posvátnou auru – tóny se ztrácejí v klenbách, aby se znovu vracely v ozvěnách. Plasy 1995 je dokumentem doby, kdy se na pomezí svobody devadesátých let a genia loci historického, komunismem pošramoceného místa rodila hudba bez hranic. Je to album, které působí zároveň jako svědectví i jako nadčasová duchovní výpověď – živoucí důkaz, že tichá improvizace na výjimečném místě byla nejen životaschopným experimentem, ale i očistným rituálem.
SANTINI’S SHOES: Plasy 1995
Blue Lizard, 2025, 45:03
