SHINYA FUKUMORI TRIO: For 2 Akis

Fukumoriho trio má základnu v Mnichově, kde také nahrálo svůj debut pro ECM. Bubeník Shinya Fukumori (1984) se v bavorské metropoli usadil v roce 2013. Tam už pobýval rodák z jižní Francie Matthieu Bordenave (1983), tenorsaxofonista a klarinetista, s nímž se Fukumori setkal na jam session. Klavírista ze švábského Gmünde Walter Lang (1961) se s Fukumorim potkal na japonském turné. Vezmeme-li v úvahu kinetiku jazzové hudby, zjistíme, že převažující binární metrum tradiční japonské hudby s těžkou a lehkou dobou lze dobře rozpohybovat synkopizací a swingem.

 

Všiml si toho už Thelonious Monk, který z historické skladby Kojo No Tsuki/S tradiční omáčkou, napsané v roce 1901 skladatelem populární hudby, pianistou z Tokia Rentarem Taki (1879–1903), bardem období Meiji japonského císařství (1868–1912), udělal rozsahem stěžejní skladbu Japanese Folk Song svého klasického alba Straight, No Chaser (1967). Fukumori ji ukryl pod titulem The Light Suite, když z ní odvodil vlastní závěrečný „dodatek“ pojmenovaný právě Into The Light. Jeho úprava skladbu uvádí mysteriózními údery bubnu, oba spoluhráči původní náladu songu respektovali, Fukumoriho závěr skladby představuje živější a volnější pojetí výchozího tématu. S výjimkou Bordenevovy romanticky znějící skladby Émeraude a Langova valčíku When The Day Is Done jsou témata od Fukumoriho a dalších Japonců. Fukumori přiznává, že byl v dětství ovlivněn melodičností populárních lidových songů, které skládal Shöwa Kayö (1926–1989) a slýchal je od svých rodičů. Album rámuje úvodem a závěrečnou variantou skladba Hoshi Meguri No Uta/Píseň velkého bratra, kterou napsal skladatel, básník, rolník a violoncellista Kenji Miyazawa (1896–1933), o jehož skladbách Fukumori pravil, že mají atmosféru mystického vesmíru. Tenor saxofon Bordenava zní lyricky, něžně, skladba se hned vryje do sluchové paměti. Lyrika japonské tradice je náladou a formou songů blízká evropskému romantismu, což kontinentálnímu posluchači stírá její orientální pel.

 

ECM, 2018, 51:57

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *