Tomasz Stańko Quartet: September Night

ECM, 2024, 58:01   

Spolupráce trumpetisty Tomasze Stańka s triem o tři dekády mladší generací pianisty Wasilewského, s kontrabasistou Slawomirem Kurkiewiczem a bubeníkem Michalem Miskiewiczem, předcházela jeho přesunu na americkou scénu. Album September Night se zrodilo živě v září 2004, téměř rok od předchozí Suspended Night. Na albech jsou výhradně Stańkovy kompozice plus jedna společná – zde Kaetano. Wasilewského trio není jen nějakým Stańkovým „křovím“; jedná se o jedno z nejlepších trií na našem kontinentě, což prokázalo samo už před spoluprací s ním. Úvodní Hermento’s Mood je v lehkém dráždivém oparu brazilské hudby – má-li být tak trochu inspirován hudbou Hermeto Pascoala, brazilského instrumentalisty hrajícího také na Davisově Live-Evil, tak se do názvu skladby „n“ dostalo buď omylem, nebo záměrně. Následuje „modře“ laděná balada Song For Sarah, s krásným prologem Wasilewského piána (který má i jinak hlavní slovo ve skladbě), než se přidá Stańko s tóny téměř šeptanými – jeho jeden z typických znaků. V Euforii si úvod téměř bopově prozpěvuje Kurkiewiczova basa, skladba se vyznačuje rytmickou svěžestí, Stańkovou, i Wasilewského odvázaností a zřetelným tématem. Styl Tomasze Stańka, jak posluchače napadne při skladbě Elegant Piece, má leccos společného s hrou Charlese Lloyda – nechává nás napjatě pohroužené, s jasnou melodičností a šetřící agresivními tónovými ataky jako správně vloženými vykřičníky; prostě hudba plná muzikantské moudrosti a vnitřní spirituality. V Kaetano nám zahraje rozevláté melodické sólo Wasilewski, rytmicky má skladba latinský tep. Při baladické Celině si uvědomíme, nakolik je v hudbě tohoto kvarteta uveleben duch Krysztofa Komedy, což platí pro to nejzajímavější z celé polské moderní jazzové scény. Album končí až slavnostním prozpěvováním Stańkovy trubky, se svižným sólem piána a swingující rytmické podpory. Skvělá připomínka Tomasze Stańka, této jedinečné osobnosti evropského jazzu.

Přidat komentář