Trondheim Jazz Orchestra & Gurls – Oui

GRAPPA, 2022, 42:11

Trio GURLS (fonetická zkomolenina „girls“) je od roku 2013 volnou aktivitou tenor saxofonistky Hanny Paulsbergové a kontrabasistky Elleny Andrey Wangové. Pro projekt Oui přizvali jedinečnou norskou vokalistku s řeckými kořeny Mariannu Sangitu Angeletaki Røe. Pro ni napsala Pulsbergová, členka orchestru, sedm songů a sama je zaranžovala. Výběr z Trondheim Jazz Festivalu a z jihonorského Mandaljazzu (2021) je obsahem alba Oui. Orchestr působí od počátku století a patří k těm nejzajímavějším na současné jazzové scéně. Na svém kontě má už třicet alb, sólujícími hosty byli také Corea, Metheny či Redman. Jejich koncert na letošním Jazz Goes To Town byl silným zážitkem. Album Oui je tedy vokální, ale dává velký prostor sólistům a nápaditým aranžím Paulsbergové. Všechny tři „guerls“ se zajímavě uvedou svými party hned na počátku alba v písni Joy. V hiphopové rytmizaci zpěvačka se saxofonistkou rozjíždějí energické Fruity Looty: po melodické střední pasáži si užíváme sólo tubistky Heidy Mobeckové nad řáděním dvou souběžně hrajících bubeníků (Ola Øverby, Håkon Mjåset Johansen) a se zvonkohrou vibrafonu na pozadí (Amund Storløkken Åse). Baladickému songu Girl opět dominuje saxofon Paulsbergové, náladu domaluje basklarinet Erika Hegdala. Vibrafon doprovázený ptačím zpěvem otvírá titulní píseň Oui plnou něžností ve zvuku a sólem tenora s basou a postupně se vplétající do latinské rytmiky. Také ve Sweet Talker se setkáme v aranžmá mnoha fines, také se objevuje rapová frazeologie a sólo syntezátoru. Soulově vypjatá je You Want Me, s frenetickou expresí a orientálním témbrem saxofonového sóla. Závěrečná Dåndeia je zklidňující písní folklórního rodu, s duetem tenora a tuby v sólu. Lze říci, že orchestr tu není jen doprovodem, ale v každé písni je zajímavě instrumentální, tyto pasáže a sóla nejsou vždy jen ozvěnou tématu vokálu, ale jsou zcela svébytné. Právě to dělá nahrávku zajímavou po všech stránkách.

Přidat komentář