Wayne Shorter: Celebration, Volume 1

Blue Note, 2024, 45:13; 45:14    

První posmrtná nahrávka kvarteta Waynea Shortera (+2023), záznam koncertu na Stockholm Jazz Festivalu 2014, dokládá, že toto od roku 2000 obsazením stabilní těleso patří k vrcholům vývoje, kam dospěl hlavní proud moderního jazzu po freejazzové extázi. Protagonisté jsou známí: veterán Shorter, hrající geniálně jak na tenorsaxofon, tak na sopránku, pianista Danilo Perez, rodák z Panamy, kontrabasista John Patitucci – klasik éry 80. let, a jeden z nejvytíženějších bubeníků současnosti Brian Blade. Shorterovi spoluhráči se potkávali už dříve v různých formacích, takže s chutí přijali nabídku hrát s protagonistou skupin Milese Davise od jeho tzv. Second Great Quintetu až po elektrické sestavy nebo Weather Report. S vydáním záznamu dal Shorter souhlas ještě na sklonku života. Základ tvoří témata, jež Shorter předepsal ke kolektivní improvizaci pro biografický dokumentární seriál s názvem Wayne Shorter: Zero Gravity režisérky Dorsay Alavi. Na discích zazní skladby v pořadí Zero Gravity To The 15thDimension, Zero Gravity To The 11thDimension, Zero Gravity To The 12thDimension, Zero Gravity – Unbound a na CD2 Zero Gravity To The 90thDimension. Nulovou gravitaci zde můžeme chápat jako kosmický symbol pro pojetí hry této čtveřice, která sice miluje zpěvnost hudby, ale nenechává ji vázat na žádné tradiční formy; melodie se děje a rozvíjí v kolektivních improvizacích. K těmto titulům Shorter přiřadil jakousi svou osobní hitparádu: lyrickou baladu Smilin´ Through z roku 1919 A. A. Penna, s níž si pohrál už na albu Beyond the Sound Barrier (2005). Dále tu máme hudbu z War Games (1983) od Arthura B. Rubinsteina Edge Of The World (End Title), zapadající do baladické imprese Shorterova pojímání hudby. Nechybí Orbits, slavná Shorterova skladba tolikrát znějící z autorových alb, také z alb Milese Davise, už od časů jeho druhého kvinteta (Miles Smiles, 1967). Právě na ní si můžeme číst, jak spoluhráči pracují s tematickým základem: Shorterův nápad je čitelný a můžeme jen s obdivem sledovat, jak se kolem něj, doslova souběžně nad jeho melodií i pod ní, rozvíjí improvizace, přičemž i přímo v ní objevujete původní melodii, pokaždé jakoby v jiném zvukovém hávu. Skladby Lotus a She Moves Through The Fair známe z 3CD alba Emanon (2018), kde Lotus zazní jak v úpravě s Orpheus Chamber Orchestra, tak čistě v kvartetu. She Moves Through The Fair je tradicionál z přelomu 19. a 20. století, jehož melodie zaznívá v obměnách a pod různými názvy. Proto Shorterovu úpravu můžeme přijmout jako autorskou verzi, a tak je také podepsaná. V podstatě rovnocennou úlohu se Shorterem, aniž bych snižoval úlohu rytmiky, hraje pianista Danilo Perez. Často rozehrává úvod, právě s podporou Patitucciho, a má neuvěřitelnou fantazii jak perkusní potenciál klavíru propojovat s harmonicko-melodickou hrou, má slovo i když zrovna saxofon mlčí, nebo si jen pobrukuje, povzdechuje. Hudba této čtveřice se nedá oposlouchat!

Přidat komentář