WOLFGANG MUTHSPIEL: Where The River Goes

Druhé album kvinteta kytaristy Wolfganga Muthspiela, Rakušana, jenž si už získal pozornost světové scény, splňuje zcela očekávání dané hráčským obsazením. Jeho členy jsou srostlá dvojice pianisty Brada Mehldaua s kontrabasistou Larrym Grenadierem, na rozdíl od předchozí nahrávky Rising Grace (2016) je zde místo Briana Bladea bubeník Eric Harland, letitý spoluhráč Charlese Lloyda (2004–16) či festivalového SFJAZZ Collective (2008–11) ze San Francisca, a Ambrose Akinmusire, dle kritiků Down Beatu vítěz kategorie trumpetistů roku 2018.

 

Název Where The River Goes je odvozený od úvodní skladby alba, která je klidně plynoucím melodickým tokem, plným lyrismu, proudy sól na sebe nenápadně navazují, prolínají se, trubka ve svém úvodu zvýrazní základní melodii a tanečnost skladby, Mehldau impresi dokresluje klavírem. For Django není, jak by název předesílal, epigonským holdem slavnému kytaristovi Reinhardtovi, ale svébytným Muthspielovým vyjádřením vzpomínky na předčasně zemřelou (43 let) legendu jazzové kytary. Tajemné základní téma poletuje v Descendants, v níž se krátce vynořují vstupy nástrojů, trubka se „dopouští“ drobného zdrsňování zvuku. Clearing má jediná kolektivní autorství, tluče zvýrazněný rytmus, jemuž se podřizuje vznikající krátké melodické téma, sóla jsou potlačena, vprostřed trubka vytváří zvukovou plochu nad zmlklými bicími, které jinak kvapem posouvají celou skladbu; závěr patří krásné ryze bluesové náladě. Pro Buenos Aires si Muthspiel vezme na kolena akustickou kytaru a sólově rozezní pomalou brazilskou impresi. Pohádkovou One Day My Prince Was Gone otevřou pravidelné údery Harlandovy s nečistými zvuky trubky a nad monotónním tepem se odehrává místy až free dialog ostatních nástrojů. Jediným příspěvkem Mehldaua je Blueshead, přenášející nás do dravých toků hard bopu šedesátých let; doplněno skvělým sólem Grenadiera! Závěrečná Panorama s akustickou kytarou má opět iberskou náladu se vší niternou naléhavostí, od ní očekávanou: pianista a trumpetista jen v tichu pozorně naslouchají.

 

ECM, 2018, 48:17

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *